Aktualności

Temat: Początek rewolucji francuskiej (klasa 6)

Temat: Początek rewolucji francuskiej

I. Przypomnij sobie jaki ustrój panował we Francji w XVII w. Z czyjego punktu widzenia ustrój ten był najkorzystniejszy – państwa, czy społeczeństwa?

II. Czym były Stany Generalne? Przeczytaj podrozdział „Francja starego ładu” oraz „Początek rewolucji francuskiej”  s. 166 – 167. W jakich okolicznościach zwołano Stany Generalne w 1789 r.? Jak doszło do utworzenia Zgromadzenia Narodowego?

IV. Zastanów się, dlaczego doszło do wybuchu rewolucji burżuazyjnej we Francji? Pomyśl jakie mogły być przyczyny społeczne, gospodarcze, polityczne?

V. Przeczytaj, jak przebiegała rewolucja francuska do czasu uchwalenia Deklaracji praw człowieka i obywatela (s. 168 – 170).

VI. Zapisz notatkę w zeszycie.

  1. Przyczyny wybuchu rewolucji burżuazyjnej we Francji  w 1789 r.
    a.Przyczyny społeczne
    -rozwarstwienie społeczeństwa francuskiego (3 stany)
    -rywalizacja stanów
    -bieda, zwłaszcza wśród stanu trzeciego
    -chęć polepszenia własnego bytu

   b. Przyczyny gospodarcze
-kryzys ekonomiczny
-zbyt wysokie podatki nakładane na społeczeństwo (głównie stan trzeci)
-wydatki króla i dworu przewyższały wpływy do budżetu (ujemny bilans budżetu) i powodowały niezadowolenie społeczeństwa
-klęski nieurodzaju spowodowały wzrost cen żywności

  c. Przyczyny polityczne
-niezadowolenie z władzy absolutnej (absolutyzmu), stany chcą jego zniesienia we Francji i przywrócenia Stanów Generalnych oraz ograniczenia uprawnień króla
-burżuazja  (najbogatsi mieszkańcy miast) chcą znieść podziały feudalne i wprowadzić model państwa w którym władza wynikać będzie z umowy społecznej

2. Wydarzenia, które doprowadziły do wybuchu rewolucji:

3. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela – 26 sierpnia 1789
– wprowadziła pojęcie praw człowieka
– głosiła suwerenność ludu, równość obywateli wobec prawa, tolerancję religijną, wolność słowa i prasy
– jako źródło władzy wskazywała naród.

VII. Aby utrwalić wiadomości poznane na dzisiejszej lekcji posłuchaj:

Temat: Powstanie Stanów Zjednoczonych (klasa 6)

  • Przypomnij sobie czym był kolonie. W jakich okolicznościach doszło do odkrycia Ameryki. Jakie były skutki wielkich odkryć geograficznych? Posłuchaj:
  • Przeczytaj lekcję z podręcznika ( s. 159 – 165).
  • Zastanów się, jak doszło do powstania kolonii angielskich w Ameryce Północnej. Jakie relacje łączyły „kontynent” (Anglię, Londyn) z koloniami angielskimi?
  • Zapisz notatkę lekcyjną:
  1. Napływający na teren Ameryki Północnej brytyjscy osadnicy utworzyli trzynaście kolonii brytyjskich.
  2. Przyczyny wybuchu amerykańskiej wojny o niepodległość:
    • polityka brytyjska względem kolonii (ograniczenie rozwoju rzemiosła, zakaz prowadzenia swobodnego handlu, zakaz kupowania ze statków innych niż angielskie)
    • cła, opłaty i podatki
    • utrzymywanie wojska angielskiego w koloniach
    • koloniści chcieli mieć prawa takie same jak inni poddani korony
    • kolonie dążyły do samostanowienia o swoich losach – „bostońskie picie herbatki” (1773) – koloniści sprzeciwili się nakazowi zakupu drogiej herbaty angielskiej
  3. Wojna o niepodległość USA (1775 – 1783)
    • 1774 r. zwołanie do Filadelfii I Kongresu Kontynentalnego nawołującego do bojkotu towarów angielskich
    • 1775 r. bitwa pod Lexington i Concord pomiędzy kolonistami, a wojskami angielskimi – początek wojny
    • 4 lipca 1776 r. – II Kongres Kontynentalny w Filadelfii uchwalił Deklarację Niepodległości opracowaną przez Thomasa Jeffersona. 13 kolonii ogłosiło powstanie niepodległych Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.
    • wojskami amerykańskimi dowodził Jerzy Waszyngton (George Washington)
    • koloniści ponosili klęski z regularną armią angielską, dlatego przeszli do wojny partyzanckiej (pierwsze zwycięstwo pod Saratogą).
    • Francja, Hiszpania i Holandia wypowiedziały Anglii wojnę, zmuszając ją do kapitulacji (po bitwie pod Yorktown – 1781)
    • podpisanie traktatu pokojowego w Wersalu w 1783 r. „traktat paryski” – Anglia uznała niepodległość Stanów Zjednoczonych
  4. Konstytucja Stanów Zjednoczonych – 1787 r. :
    • państwo federacyjne o ustroju republiki prezydenckiej
    • trójpodział władzy (Kongres, Prezydent, sądy)
    • w USA utworzono władze federalne oraz stanowe

Praca domowa – czy Polska kiedykolwiek miała kolonie? Posłuchaj.

XI Ogólnopolski Konkurs Historyczno-Literacki „II wojna światowa i czasy powojenne we wspomnieniach”

Szkoła Podstawowa nr 15 z Oddziałami Sportowymi im. Jana III Sobieskiego w Raciborzu przy współudziale Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej – okręg Katowice – oddział Racibórz, zaprasza uczniów klas siódmych i ósmych szkół podstawowych oraz uczniów wszystkich klas szkół ponadpodstawowych do udziału w historyczno-literackim konkursie „II wojna światowa i czasy powojenne we wspomnieniach”.

Celem konkursu jest:

  • spisanie wspomnień członków rodziny z okresu II wojny światowej oraz czasów powojennych,
  • ukazanie losów byłych żołnierzy podziemia niepodległościowego w czasie wojny i po wojnie,
  • ukazanie wkładu przodków w odzyskanie niepodległości przez Polskę,
  • wywołanie dumy z dokonań przodków,
  • kontynuowanie tradycji przez młode pokolenie,
  • kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych wśród młodzieży.

Termin nadsyłania prac: do 30 kwietnia 2020 r. Więcej informacji w Regulaminie.

Temat: Problemy współczesnego świata (WOS)

Do opracowania temat 4. Problemy współczesnego świata
Pracujemy na zasadzie takiej jak w czasie naszych spotkań stacjonarnych. Samodzielnie tworzymy notatkę lekcyjną.

Temat realizowany przez 2 jednostki lekcyjne.

Notatka lekcyjna
jest tworzona samodzielnie, powinna uwzględnić następujące zagadnienia:

Temat: Problemy współczesnego świata

  1. Globalizacja (definicja)
  2. Pomoc humanitarna
  3. Rozwój współczesnego świata (podział na Północ i Południe)
  4. Terroryzm (definicja, zagrożenia)
  5. Problemy współczesnego świata (jakie i w jakich rejonach –
    proszę wypisać 3)

Podstawowym założeniem lekcji jest bieżąca obserwacja i analiza problemów najbardziej aktualnych w danym momencie, dlatego bardzo proszę o cotygodniowe przygotowanie prasówki.

Osoby zainteresowane tematyką mogą poszerzyć swoją wiedzę zapoznając się z artykułem dr Doroty Miłoszewskiej „Zderzenie cywilizacji”.

20. Polska laureatka Nagrody Nobla (klasa 4)

Temat: Polska laureatka Nagrody Nobla

I. Czytamy lekcję z podręcznika (s. 123 – 126).

II. Przepisujemy notatkę:

  1. Kobiety w XIX w. nie posiadały praw politycznych, nie mogły wykonywać niektórych zawodów, zarabiały mniej niż mężczyźni, nie mogły swobodnie się kształcić.

2. Jakie wynalazki pojawiły się w XIX w.?

– samochód z silnikiem spalinowym

– żarówka elektryczna (Thomas Edison)

– radio (Guglielmo Marconi)

– telefon przewodowy (Graham Bell)

III. Na ocenę wypełniamy kartę pracy (Pobierz załącznik Maria Skłodowska Curie). Proszę wydrukować kartę pracy, uzupełnić ją i wkleić do zeszytu. Kartę do oceny najlepiej odesłać w formie zdjęcia lub wypełnionego pliku tekstowego przez moduł prac domowych w Librusie ( https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/jak-odsylac-zadania-domowe-w-synergii ). W wyjątkowych sytuacjach (np. gdy ktoś nie posiada drukarki), można wypisać same odpowiedzi w zeszycie.  Termin wykonania pracy: do 10 kwietnia 2020 r.

W razie problemów proszę o kontakt przez dziennik elektroniczny lub mailowo: pstelmaszczyk@sp6zawiercie.pl

22. Nowe potęgi w Europie (III) klasa 6

MONARCHIA HABSBURGÓW

  1. Przeczytaj podrozdział „Monarchia Habsburgów” ( s. 156 – 157).
  2. Maciej Korwin, król Węgier i Czech powiedział „ Bella gerant alii, tu, felix Austria, nube!”, co znaczy: „Niech inni walczą między sobą, a ty szczęśliwa Austrio, żeń się!”. Ciekawi dlaczego? – odpowiedzi szukaj tutaj  https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/1518028,1,habsburgowie—dynastia-wojen-i-slubow.read
  3. Zapisz notatkę.

NOTATKA

  1. Habsburgowie to potężny ród niemiecki (a później austriacki ) władający przez ponad 600 lat wieloma państwami europejskimi (m.in. Świętym Cesarstwem Rzymskim, Czechami, Hiszpanią, Portugalią, Węgrami), Śląskiem oraz koloniami.
  2. Maria Teresa, władczyni Austrii przeprowadziła reformy unowocześniające to państwo w duchu oświecenia: unowocześniła administrację i armię, zakładała szkoły, liczyła się z potrzebami swoich poddanych. Wzięła udział w I rozbiorze Polski.
  3. Józef II wprowadził wolność osobistą chłopów, tolerancję religijną, zniósł tortury i karę śmierci, rozbudował armię, podporządkował sobie Kościół katolicki.

PRACA DOMOWA NA OCENĘ

Wypełnij kartę pracy NOWE POTĘGI. Nieparzyste numery z dziennika wykonują kartę grupy A. Parzyste numery z dziennika wykonują kartę grupy B. Pracę domową przesyłamy przez LIBRUSA lub na adres e-mail. Następnie proszę ją wkleić do zeszytu.

Jeżeli uczeń nie ma możliwości wydrukowania pracy, proszę przesłać mi uzupełniony plik lub zdjęcie odpowiedzi zapisanych w zeszycie.

22. Nowe potęgi w Europie (II) klasa 6

 PRUSY

  1. Przeczytaj podrozdział „Potęga Prus” oraz Absolutyzm oświecony (s. 153 – 156)
  2. . Przypomnij sobie czym były Prusy Książęce.
  3. W jakich okolicznościach Prusy uzyskały niepodległość?
  4. Kiedy Brandenburgia (Elektorat Brandenburski) uzyskała tytuł Królestwa Prus?
  5. Posłuchaj audycji radiowej o Fryderyku II Wielkim: https://ninateka.pl/audio/fryderyk-ii-wielki-na-historycznej-wokandzie
  6. Zapisz notatkę.

NOTATKA:

  1. W 1525 r. Albrecht Hohenzollern złożył hołd z Prus Zakonnych Zygmuntowi Staremu (hołd pruski). W czasie Potopu szwedzkiego elektor brandenburski sprzymierzony ze Szwedami uzyskał od Jana Kazimierza niepodległość dla Prus.
  2. Państwo to rosło w siłę dzięki militaryzmowi.
  3. Fryderyk II Wielki przeprowadził reformy w duchu oświecenia (reformę szkolnictwa, utrzymanie tolerancji religijnej, zakaz tortur, reformy gospodarcze, rozwój kultury. Rozpoczął ekspansję terytorialną: podbił Śląsk (należący do Austrii) oraz wziął udział w I rozbiorze Polski.

Temat: Polska w Unii Europejskiej (II) WOS

T: Polska w Unii Europejskiej

Zagadnienia do opracowania na podstawie podręcznika.

  1. Przedstawienie korzyści związanych z obecnością Polski w Unii Europejskiej dla pracowników i osób podróżujących.
  2. Wyszukanie informacji o wykorzystaniu funduszy unijnych w Polsce.

Opracowane w formie notatki zagadnienia powinny znaleźć się w zeszytach przedmiotowych.

Cały czas śledzimy na bieżąco wydarzenia z kraju i ze świata.