Aktualności

22. Nowe potęgi w Europie (III) klasa 6

MONARCHIA HABSBURGÓW

  1. Przeczytaj podrozdział „Monarchia Habsburgów” ( s. 156 – 157).
  2. Maciej Korwin, król Węgier i Czech powiedział „ Bella gerant alii, tu, felix Austria, nube!”, co znaczy: „Niech inni walczą między sobą, a ty szczęśliwa Austrio, żeń się!”. Ciekawi dlaczego? – odpowiedzi szukaj tutaj  https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/1518028,1,habsburgowie—dynastia-wojen-i-slubow.read
  3. Zapisz notatkę.

NOTATKA

  1. Habsburgowie to potężny ród niemiecki (a później austriacki ) władający przez ponad 600 lat wieloma państwami europejskimi (m.in. Świętym Cesarstwem Rzymskim, Czechami, Hiszpanią, Portugalią, Węgrami), Śląskiem oraz koloniami.
  2. Maria Teresa, władczyni Austrii przeprowadziła reformy unowocześniające to państwo w duchu oświecenia: unowocześniła administrację i armię, zakładała szkoły, liczyła się z potrzebami swoich poddanych. Wzięła udział w I rozbiorze Polski.
  3. Józef II wprowadził wolność osobistą chłopów, tolerancję religijną, zniósł tortury i karę śmierci, rozbudował armię, podporządkował sobie Kościół katolicki.

PRACA DOMOWA NA OCENĘ

Wypełnij kartę pracy NOWE POTĘGI. Nieparzyste numery z dziennika wykonują kartę grupy A. Parzyste numery z dziennika wykonują kartę grupy B. Pracę domową przesyłamy przez LIBRUSA lub na adres e-mail. Następnie proszę ją wkleić do zeszytu.

Jeżeli uczeń nie ma możliwości wydrukowania pracy, proszę przesłać mi uzupełniony plik lub zdjęcie odpowiedzi zapisanych w zeszycie.

22. Nowe potęgi w Europie (II) klasa 6

 PRUSY

  1. Przeczytaj podrozdział „Potęga Prus” oraz Absolutyzm oświecony (s. 153 – 156)
  2. . Przypomnij sobie czym były Prusy Książęce.
  3. W jakich okolicznościach Prusy uzyskały niepodległość?
  4. Kiedy Brandenburgia (Elektorat Brandenburski) uzyskała tytuł Królestwa Prus?
  5. Posłuchaj audycji radiowej o Fryderyku II Wielkim: https://ninateka.pl/audio/fryderyk-ii-wielki-na-historycznej-wokandzie
  6. Zapisz notatkę.

NOTATKA:

  1. W 1525 r. Albrecht Hohenzollern złożył hołd z Prus Zakonnych Zygmuntowi Staremu (hołd pruski). W czasie Potopu szwedzkiego elektor brandenburski sprzymierzony ze Szwedami uzyskał od Jana Kazimierza niepodległość dla Prus.
  2. Państwo to rosło w siłę dzięki militaryzmowi.
  3. Fryderyk II Wielki przeprowadził reformy w duchu oświecenia (reformę szkolnictwa, utrzymanie tolerancji religijnej, zakaz tortur, reformy gospodarcze, rozwój kultury. Rozpoczął ekspansję terytorialną: podbił Śląsk (należący do Austrii) oraz wziął udział w I rozbiorze Polski.

Temat: Polska w Unii Europejskiej (II) WOS

T: Polska w Unii Europejskiej

Zagadnienia do opracowania na podstawie podręcznika.

  1. Przedstawienie korzyści związanych z obecnością Polski w Unii Europejskiej dla pracowników i osób podróżujących.
  2. Wyszukanie informacji o wykorzystaniu funduszy unijnych w Polsce.

Opracowane w formie notatki zagadnienia powinny znaleźć się w zeszytach przedmiotowych.

Cały czas śledzimy na bieżąco wydarzenia z kraju i ze świata.

19. Powstanie styczniowe (klasa 4)

Temat: Powstanie styczniowe

I. Sprawdzamy rozwiązania karty pracy zadanej na poprzedniej lekcji.
Pobierz odpowiedzi

II. Czytamy lekcję z podręcznika s. 116 – 119.

III. Zapisujemy notatkę lekcyją.

  1. Po kongresie wiedeńskim (kończącym wojny napoleońskie) utworzono Królestwo Polskie zwane Kongresówką.
  • W 1830 r. wybuchło powstanie listopadowe, które zakończyło się klęską,  a Polakom nie udało się odzyskać niepodległości.
  • 22/23 stycznia 1863 r. wybuchło powstanie styczniowe.

PRZEBIEG:

– powstańcy słabo uzbrojeni

– walki partyzanckie (przypomnij sobie kim są partyzanci)

– unikanie większych starć

– dyktatorem powstania Romuald Traugutt, który  wkrótce został aresztowany i skazany przez Rosjan na śmierć

SKUTKI:

-wielu powstańców zostało straconych i zamordowanych

-część uczestników zesłano na Syberię i odebrano im majątki

22. Nowe potęgi w Europie (I) klasa 6

Temat: Nowe potęgi w Europie

(Temat jest rozłożony na trzy jednostki lekcyjne.)

  1. IMPERIUM ROSYJSKIE
  • Przypomnij sobie czym był ABSOLUTYZM.
  • Wymień główne idee OŚWIECENIA.
  • Przeczytaj z podręcznika podrozdział „Reformy Piotra Wielkiego” oraz „Rosja Katarzyny II” (s. 151-153).
    • Zastanów się na czym polegało zacofanie Rosji w XVII w.
    • Jakie reformy wprowadził car Piotr I aby unowocześnić państwo?
  • Zapisz notatkę w zeszycie:

NOTATKA

  1. Imperium Rosyjskie powstało dzięki działaniom Piotra I Wielkiego:
    • unowocześnił państwo na wzór krajów Zachodu, (m.in.: przeprowadził reformę administracji, zakładał manufaktury (zakład produkcyjny zatrudniający rzemieślników pracujących ręcznie), unowocześnił armię rosyjską oraz flotę wojenną, kładł nacisk na szkolnictwo,
    • ujednolicił system podatkowy (ale doprowadził też do dewaluacji pieniądza)
    • zwyciężył w III wojnie północnej, zyskując dostęp do Bałtyku
    • przeniósł stolicę z Moskwy do Petersburga.
  2. Katarzyna II Wielka rozwijała państwo w duchu oświecenia. Przeprowadziła reformę administracyjną (podział na gubernie zarządzane przez gubernatorów). Przyczyniła się do rozbiorów Rzeczpospolitej Obojga Narodów.

Temat: Polska w Unii Europejskiej (I) WOS

T: Polska w Unii Europejskiej (cz. I)

Zagadnienia do opracowania na podstawie podręcznika.

  1. Polska jako państwo członkowskie  Unii Europejskiej. Polska droga do UE.
  2. Wyszukanie w sieci informacji o życiorysie politycznym Ojców Europy oraz obywateli pełniących ważne funkcje w instytucjach unijnych (Robert Schuman, Konrad Adenauer, Jean Monnet, Donald Tusk).

Opracowane w formie notatki zagadnienia powinny znaleźć się w zeszytach przedmiotowych.

Cały czas śledzimy na bieżąco wydarzenia z kraju i ze świata.

21. Oświecenie w Europie (klasa 6)

I. Czytamy lekcję z podręcznika s. 144 – 150 .

II. Następnie oglądamy:

III. Zapisujemy notatkę do zeszytów.

T: Oświecenie w Europie

  1. Stary ład – porządkował funkcjonowanie państw europejskich w XVIII w.
    • monarchia absolutna
    • Kościół
    • uprzywilejowanie stanów szlacheckich i duchownych
    • mieszczanie w XVIII w. zaczęli krytykować stary ład
  2. Wynalazki w XVIII w.
    • Benjamin Franklin – piorunochron
    • James Watt – maszyna parowa
    • bracia Montgolfier – balon
    • Antoine Lavoisier – dokonał analizy składu chemicznego powietrza
    • wynaleziono również termometr (Fahrenheit, Celsjusz),  karabin maszynowy, szczepionkę przeciw ospie prawdziwej (Jenner), napisano pierwszą encyklopedię (Denis Diderot)23
  3. Oświecenie to prąd umysłowy zmierzający do zorganizowania społeczeństwa i państwa w sposób racjonalny

RACJONALIZM – rozumowe i logiczne podejście do świata i poznania (teoria głoszona przez Kartezjusza „myślę, więc jestem”) – to podstawa Oświecenia

4.Główni filozofowie Oświecenia

  • Jean Jacques Rousseau – głosił ideę umowy społecznej ( przeciwnik absolutyzmu, uważał że państwo powinno chronić prawa i obowiązki obywateli oraz zrównać je)
  • Monteskiusz – proponował trójpodział władzy (ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza)
  • inni: John Locke, Immanuel Kant, Wolter

5.Klasycyzm – styl nawiązujący do osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian, panował w okresie Oświecenia

18. Powstanie kościuszkowskie (klasa 4)

Czytamy lekcję z podręcznika „Powstanie kościuszkowskie”. (Lekcja w jednej z klas została rozpoczęta, ale niezakończona)

Następnie proszę o uzupełnienie notatki lekcyjnej.

T: Powstanie kościuszkowskie

  1. Ostatnim królem Polski był Stanisław August Poniatowski.
  2. W 1772 r. Austria, Rosja i Prusy dokonały I rozbioru Polski ( każde z tych państw zagarnęło część naszego kraju dla siebie)
  3. W 1793 roku doszło do II rozbioru.
  4. Powstanie kościuszkowskie ( 1794)
    1. kosynierzy (chłopi uzbrojeni w kosy)
    1. Tadeusz Kościuszko – naczelnik powstania
    1. bitwa pod Racławicami – wygrana powstańców
    1. bitwa pod Maciejowicami – przegrana
  5. W 1795 r. doszło do III rozbioru Polski – Rzeczpospolita przestała istnieć.

W celu utrwalenia wiadomości wykonujemy ćwiczenia z kart pracy.
Karta pracy do pobrania

Chronologia

CHRONOLOGIA – CZAS W HISTORII

Uczniowie,
możecie skorzystać z materiałów zawartych poniżej lub e-podręcznika:

https://epodreczniki.pl/a/czas-i-mapa-w-historii/DoQBzgn2D

POJĘCIA

Chronologia – nauka o mierzeniu czasu, kolejności następowania po sobie
wydarzeń, zjawisk, a także oznaczenie wydarzenia, zjawiska wg przyjętego
podziału czasu.

Epoka – to okres czasu, który umownie rozpoczęło jakieś wydarzenie lub
zjawisko (np. upadek Cesarstwa Zachodniorzymksiego) w którym niezależnie
od miejsca a niemal w tym samym czasie lub czasie przybliżonym zachodzą
podobne zjawiska kulturalne, polityczne, gospodarcze.

Era – dłuższy okres czasu zapoczątkowany jakimś ważnym wydarzeniem (np.
narodzinami Chrystusa) tak ważnym, że od tego momentu zaczynamy liczyć
czas.
Czas przed narodzinami Chrystusa określany jest najczęściej czasem przed
naszą erą (p.n.e.) lub czasem przed narodzinami Chrystusa (p.n.Ch.),
natomiast czas po narodzeniu Chrystusa nazywany jest czasem naszej ery
(n.e.) lub czasem po narodzeniu Chrystusa.

Tysiąclecie – to okres 1000 lat lub millenium

Wiek – to okres 100 lat

Epoki historyczne – to podział czasu w historii na dłuższe okresy które
umownie rozpoczynają i kończą jakieś ważne wydarzenia.

Periodyzacja dziejów (podział) dziejów

· Prehistoria od pojawienia się człowieka na ziemi (ok5-1mln lat temu)
do ok. 3500r.p.n.e. czyli w momencie wynalezienia pisma

· Starożytność od ok. 3000r.p.n.e. do upadku Cesarstwa
Zachodniorzymskiego, czyli 476r.n.e.

· Średniowiecze od 476r.n.e. do 1492r.n.e. czyli odkrycia przez
Krzysztofa Kolumba Ameryki

· Nowożytność od 1492r. do 1918r. czyli zakończenia I wojny światowej

· Czasy najnowsze od 1918r. do dnia dzisiejszego


OKREŚLANIE WIEKÓW

W chronologii brak jest roku 0, punktem zwrotnym w naszej kulturze było narodzenie Chrystusa, po tym wydarzeniu od razu następuje rok 1. Przed narodzeniem Chrystusa mamy rok pierwszy ale zawsze należy zaznaczyć, że jest to rok pierwszy przed naszą erą. Okres naszej ery zapoczątkowało właśnie narodzenie Chrystusa.

Przedziały czasowe wieków

1- 100r. to I wiek naszej ery ale 100-1r. to I wiek przed naszą erą
101-200 to II w. n.e. ale 200-101 to II w. p.n.e.
201-300 – III w. n.e. ale 300 – 201 – III w. p.n.e.

1001 – 1100r. – XI w. n.e. 1100 – 1001r. – XI w. p.n.e.
1101 – 1200r. – XII w. n.e. 1200 – 1101r. – XII w. p.n.e.
1201 – 1300r. – XIII w. n.e. 1300 – 1201r. – XIII w. p.n.e.

1901 -2000r. – XX w. n.e. 2000 – 1901r. – XX w. p.n.e.
2001 – 2100r. – XXI w. n.e. 2100 – 2001r. – XXI w. p.n.e.
2901 – 3000r. – XXX w. n.e. 3000 – 2901r. – XXX w. p.n.e.
3001 – 3100r. – XXXI w. n.e. 3100 – 3001r. – XXXI w. p.n.e.

Określanie wieków:

1410 r.- rok, w którym odbyła się bitwa pod Grunwaldem- to wiek XV.
Data 1410 oznacza, że 14 pełnych wieków (14wieków x 100 lat)już minęło,
a od dziesięciu lat trwał już wiek następny, czyli wiek XV.

1410 = 14 wieków + 10 lat = 14+ 1 = XV wiek

Rok 1683- rok bitwy pod Wiedniem- to wiek XVII. Data 1683 oznacza, że
pełnych wieków(16 setek) minęło i od osiemdziesięciu trzech trwał wiek
następny, czyli XVII.

1683 = 16 wieków + 83 lata = 16 + 1 = XVII wiek

Rok 1000 – rok zjazdu gnieźnieńskiego to wiek X. Data 1000 oznacza, że 10
pełnych wieków minęło (10 wieków x 100lat).

1000 = 10 wieków + 0 lat = 10 + 0 = X wiek

Rok 31 p.n.e. – to rok bitwy pod Akcjum. Data oznacza że nie upłynęło
jeszcze pierwsze sto lat dlatego też jest to wiek pierwszy, bo wiek liczy sobie
sto lat. Od 100 roku do 1 roku miał miejsce wiek I przed naszą erą – 31r. p.n.e.
mieści się właśnie w tej pierwszej setce.

31 = 0 wieków + 31 lat = 0 + 1 = I wiek


Określanie połowy wieku

Zapamiętaj zasadę: W każdym wieku najpierw była pierwsza połowa, a później druga.

W okresie przed naszą erą:
– rok zakończony dwoma zerami oraz lata od …99 do …51 należą do pierwszej połowy wieku,
– lata od …50 do …1 należą do drugiej połowy wieku.

Przykłady:
– Rok 509 p.n.e. należy do drugiej połowy VI wieku p.n.e.
– Rok 500 p.n.e. należy do pierwszej połowy V wieku p.n.e.
– Rok 480 p.n.e. należy do pierwszej połowy V wieku p.n.e.
– Juliusz Cezar został zamordowany w drugiej połowie I w. p.n.e. (44 r. p.n.e.).

W okresie naszej ery:
– lata od …1 do …50 należą do pierwszej połowy wieku,
– lata od …51 od …99 oraz rok zakończony dwoma zerami należą do drugiej połowy wieku.

Przykłady:
– Rok 966 należy do drugiej połowy X wieku (n.e.).
– Rok 1000 należy do drugiej połowy X wieku (n.e.).
– Bitwa pod Grunwaldem odbyła się w pierwszej połowie XV wieku (1410 r.).
– Powstanie listopadowe rozpoczęło się w pierwszej połowie XIX wieku (1830 r.).

OBLICZASIE UPŁYWU CZASU

Jak obliczać upływ czasu między wydarzeniami historycznymi?

Wydarzenia z tej samej ery

Aby obliczyć upływ czasu między wydarzeniami z tej samej ery, od większej daty odejmij mniejszą.

Przykład:
Od założenia Rzymu (753 r. p.n.e.) do ustanowienia cesarstwa rzymskiego (27 r. p.n.e.) upłynęło 726 lat. (753-27=726)
Od upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476 r. n.e.) do koronacji cesarskiej Karola Wielkiego (800 r.) upłynęły 324 lata. (800-476=324)

Wydarzenia z dwóch er

Aby obliczyć upływ czasu między wydarzeniami z różnych er, dodaj do siebie obie daty, a następnie odejmij 1. Dlaczego? Nie było “roku zerowego”, po 1 roku p.n.e. liczymy od razu 1 rok n.e. Musimy więc uwzględnić ten “brakujący” rok w obliczeniach.

Przykład:
Od ustanowienia cesarstwa rzymskiego (27 r. p.n.e.) do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego (476 r. n.e.) upłynęły 502 lata. (27+476-1=502)


Przy powtórce polecam film: