Aktualności

Temat: Historia jako nauka

  1. Historia i historiografia. Podział historii
    Historia to nauka zajmująca się działalnością człowieka w przeszłości od momentu wynalezienia pisma (źródła niepiśmienne bada archeologia).
    -historia powszechna (świata)
    -Historia Polski (ojczysta)
    -historia regionalna (lokalna)
  2. Źródła historyczne
    Historiografia – spisany wynik pracy historyka (dziejopisarstwo). Ojciec historiografii (a także historii i geografii) – Herodot (V w.p.n.e.)
Podział źródeł historycznych
Podział źródeł pisanych
Podział źródeł niepisanych


Jak badać źródło historyczne?

  1. Sprawdź w jakiej epoce historycznej powstało.
  2. Zastanów się nad przydatnością i wiarygodnością źródła.
  3. Dokonaj analizy źródła. Odtwórz szczegółowe fakty na podstawie źródła.
  4. Synteza źródła – wyjaśnij odtworzone fakty i zjawiska historyczne.

Pamiętaj – czasami może dojść do zjawiska fałszowania historii – poprawiania historii w imię wyższych idei.

Np. Zawyżanie lub zaniżanie danych statystycznych.
Dopisywanie lub wykreślanie części tekstu pisanego.
Przerabianie fotografii
Zatajenie datacji, by zmienić datę ich powstania.
Jednostronne ukazanie rzeczywistości (np. w filmie)

RETUSZE KOMUNISTÓW BEZ PHOTOSHOPA – ciekawostka

3. Periodyzacja dziejów

Periodyzacja – podział dziejów na mniejsze jednostki, np.:

-era (najdłuższy okres w dziejach ludzkości, fragment dziejów wyznaczony przełomowym wydarzeniem),

-epoka (okres czasu wyznaczony ważnymi, przełomowymi wydarzeniami historycznymi – są tu zaznaczone ramy czasowe, choć mogą być one płynne).

Epoki historyczne:
-prehistoria
-starożytność
-średniowiecze
-nowożytność
-czasy najnowsze

Chronologia – nauka o mierzeniu czasu
Proszę zapoznać się z poniższymi filmami.

Następnie przypomnij sobie, jak obliczamy upływ czasu pomiędzy wydarzeniami historycznymi.

Więcej o periodyzacji dziejów znajdziesz <<TU>>

4. Nauki pomocnicze historii

Ćwiczenie powtórkowe – Nauki pomocnicze historii. Odgadniesz wszystkie?

Temat: Starożytna Grecja – kolebka cywilizacji europejskiej.

Historia i społczeństwo dla klasy 3

Temat 1.

Grecja kolebką cywilizacji


Polecenie: Czy zgadzasz się, że na współczesną cywilizację zachodnią składają się: grecka filozofia, prawo rzymskie i etyka chrześcijańska? Odpowiedz i uzasadnij w kilku zdaniach.

***

1. Pojęcia: cywilizacja, kultura.
2. Dlaczego Grecy nie utworzyli jednej wspólnej państwowości?
3. Dorobek cywilizacyjny starożytnych Greków w dziedzinie kultury, architektury, sztuki, filozofii, nauki.
4. Ustrój starożytnych Aten.

Egzamin maturalny – informacje

Na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej znajdują się informacje na temat egzaminu maturalnego – wytyczne, przykładowe arkusze, zakres materiału obowiązujący do egzaminów. Zainteresowanych maturą z historii lub wiedzy o społeczeństwie zachęcam do zapoznania się z poszczególnymi zakładkami znajdującymi się na wyżej wymienionej stronie.

Dodatkowo podaję bezpośrednie odnośniki do informatorów maturalnych

Informator maturalny z historii (pdf): LINK

Informator maturalny z wiedzy o społeczeństwie (pdf): LINK

Pamiętajcie, że od roku 2023 zasady te ulegną zmianie (uczniowie podstawowych szkół ośmioklasowych) .

Materiały dodatkowe do nauki zdalnej

Na stronie historia.org.pl znajdziecie masę materiałów pomagających w nauce zdalnej. Znajdują się tam ciekawe artykuły naukowe i popularnonaukowe oraz powtórki do matury (na dole strony).

ODNOŚNIK BEZPOŚREDNI:

Materiały do zdalnej nauki historii. Historia on-line, lekcje dla szkoły podstawowej i liceum

Temat: Księstwo Warszawskie

Witajcie, to już nasza ostatnia lekcja w klasie 6. Mam nadzieję, że czas nauczania zdalnego nie był dla Was straconym i faktycznie staraliście się pracować systematycznie. Życzę udanych, a przede wszystkim zdrowych wakacji. Obyśmy zobaczyli się w szkole we wrześniu.
Pozdrawiam gorąco
Paulina Stelmaszczyk

Zanim przejdziesz do lekcji , przypomnij sobie jaki był stosunek Napoleona do sprawy polskiej. Dlaczego wielu Polaków ufało Napoleonowi?

I.Zapoznaj się z podrozdziałem „Namiastka państwa”, „Polscy żołnierze w Hiszpanii” oraz „Wojna z Austrią” (podręcznik, s. 240 – 244).

II.Kiedy i w jakich okolicznościach powstało Księstwo Warszawskie? Zwróć uwagę, że choć Polacy otrzymali namiastkę państwa, to był to kraj całkowicie zależny od Napoleona i trwał tylko tak długo, jak długo Napoleon odnosił sukcesy. Wraz z jego przegraną podczas wyprawy na Rosję Księstwo przestało istnieć (choć formalnie stało się to w 1815 roku).

III. Obejrzyj film:

IV.Scharakteryzuj ustrój Księstwa Warszawskiego. Uzupełnij tabelę informacjami świadczącymi o niezależności tego państwa i jego podległości wobec Francji.

V.Przyjrzyj się obrazowi pt. 3 maja w Madrycie (podręcznik, s. 242.). Wydarzenie to było możliwe dzięki okazanemu wcześniej poświęceniu polskich żołnierzy podczas walk w Hiszpanii. Dlaczego więc szarża pod Samosierrą przeszła do legendy?

VI.Wyjaśnij, dlaczego doszło do wybuchu wojny z Austrią? Jaki był jej rezultat dla Księstwa Warszawskiego? Dlaczego Austriacy nie pokonali Polaków pod Raszynem?

VII.Przeczytaj podrozdział „Wojna z Rosją” i „Klęska Napoleona” (podręcznik, s. 244 – 246).

VIII. Wykonaj ćwiczenie z mapą.

IX. Omów jak przebiegła wojna  z Rosją w 1812 r. Jak zakończyła się bitwa narodów? Czym było 100 dni Napoleona?

Notatkę już macie w poprzednim temacie 🙂