„Człowiek jest istotą społeczną” – Arystoteles
- Formy życia społecznego
a. zbiorowość
b. społeczność
c. społeczność lokalna
d. grupa społeczna
e. społeczeństwo - Potrzeby człowieka i system aksjologiczny
- Normy społeczne
- Reguły życia społecznego

„Człowiek jest istotą społeczną” – Arystoteles
2. Jakie zmiany ją spowodowały
3. Pierwsze cywilizacje
IGNORANTIA IURIS NOCET
Zagadnienia:
Temat obejmujący dwie jednostki lekcyjne
Część I
Część II
Jak badać źródło historyczne?
Pamiętaj – czasami może dojść do zjawiska fałszowania historii – poprawiania historii w imię wyższych idei.
Np. Zawyżanie lub zaniżanie danych statystycznych.
Dopisywanie lub wykreślanie części tekstu pisanego.
Przerabianie fotografii
Zatajenie datacji, by zmienić datę ich powstania.
Jednostronne ukazanie rzeczywistości (np. w filmie)
RETUSZE KOMUNISTÓW BEZ PHOTOSHOPA – ciekawostka
3. Periodyzacja dziejów
Periodyzacja – podział dziejów na mniejsze jednostki, np.:
-era (najdłuższy okres w dziejach ludzkości, fragment dziejów wyznaczony przełomowym wydarzeniem),
-epoka (okres czasu wyznaczony ważnymi, przełomowymi wydarzeniami historycznymi – są tu zaznaczone ramy czasowe, choć mogą być one płynne).
Epoki historyczne:
-prehistoria
-starożytność
-średniowiecze
-nowożytność
-czasy najnowsze
Chronologia – nauka o mierzeniu czasu
Proszę zapoznać się z poniższymi filmami.
Następnie przypomnij sobie, jak obliczamy upływ czasu pomiędzy wydarzeniami historycznymi.
Więcej o periodyzacji dziejów znajdziesz <<TU>>
4. Nauki pomocnicze historii
Ćwiczenie powtórkowe – Nauki pomocnicze historii. Odgadniesz wszystkie?
Zagadnienia:
Historia i społczeństwo dla klasy 3
Temat 1.
Polecenie: Czy zgadzasz się, że na współczesną cywilizację zachodnią składają się: grecka filozofia, prawo rzymskie i etyka chrześcijańska? Odpowiedz i uzasadnij w kilku zdaniach.
***
1. Pojęcia: cywilizacja, kultura.
2. Dlaczego Grecy nie utworzyli jednej wspólnej państwowości?
3. Dorobek cywilizacyjny starożytnych Greków w dziedzinie kultury, architektury, sztuki, filozofii, nauki.
4. Ustrój starożytnych Aten.
Na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej znajdują się informacje na temat egzaminu maturalnego – wytyczne, przykładowe arkusze, zakres materiału obowiązujący do egzaminów. Zainteresowanych maturą z historii lub wiedzy o społeczeństwie zachęcam do zapoznania się z poszczególnymi zakładkami znajdującymi się na wyżej wymienionej stronie.
Dodatkowo podaję bezpośrednie odnośniki do informatorów maturalnych
Informator maturalny z historii (pdf): LINK
Informator maturalny z wiedzy o społeczeństwie (pdf): LINK
Pamiętajcie, że od roku 2023 zasady te ulegną zmianie (uczniowie podstawowych szkół ośmioklasowych) .
Na stronie historia.org.pl znajdziecie masę materiałów pomagających w nauce zdalnej. Znajdują się tam ciekawe artykuły naukowe i popularnonaukowe oraz powtórki do matury (na dole strony).
ODNOŚNIK BEZPOŚREDNI:
Materiały do zdalnej nauki historii. Historia on-line, lekcje dla szkoły podstawowej i liceum
Witajcie, to już nasza ostatnia lekcja w klasie 6. Mam nadzieję, że czas nauczania zdalnego nie był dla Was straconym i faktycznie staraliście się pracować systematycznie. Życzę udanych, a przede wszystkim zdrowych wakacji. Obyśmy zobaczyli się w szkole we wrześniu.
Pozdrawiam gorąco
Paulina Stelmaszczyk
Zanim przejdziesz do lekcji , przypomnij sobie jaki był stosunek Napoleona do sprawy polskiej. Dlaczego wielu Polaków ufało Napoleonowi?
I.Zapoznaj się z podrozdziałem „Namiastka państwa”, „Polscy żołnierze w Hiszpanii” oraz „Wojna z Austrią” (podręcznik, s. 240 – 244).
II.Kiedy i w jakich okolicznościach powstało Księstwo Warszawskie? Zwróć uwagę, że choć Polacy otrzymali namiastkę państwa, to był to kraj całkowicie zależny od Napoleona i trwał tylko tak długo, jak długo Napoleon odnosił sukcesy. Wraz z jego przegraną podczas wyprawy na Rosję Księstwo przestało istnieć (choć formalnie stało się to w 1815 roku).
III. Obejrzyj film:
IV.Scharakteryzuj ustrój Księstwa Warszawskiego. Uzupełnij tabelę informacjami świadczącymi o niezależności tego państwa i jego podległości wobec Francji.
V.Przyjrzyj się obrazowi pt. 3 maja w Madrycie (podręcznik, s. 242.). Wydarzenie to było możliwe dzięki okazanemu wcześniej poświęceniu polskich żołnierzy podczas walk w Hiszpanii. Dlaczego więc szarża pod Samosierrą przeszła do legendy?
VI.Wyjaśnij, dlaczego doszło do wybuchu wojny z Austrią? Jaki był jej rezultat dla Księstwa Warszawskiego? Dlaczego Austriacy nie pokonali Polaków pod Raszynem?
VII.Przeczytaj podrozdział „Wojna z Rosją” i „Klęska Napoleona” (podręcznik, s. 244 – 246).
VIII. Wykonaj ćwiczenie z mapą.
IX. Omów jak przebiegła wojna z Rosją w 1812 r. Jak zakończyła się bitwa narodów? Czym było 100 dni Napoleona?
Notatkę już macie w poprzednim temacie 🙂