- Pojęcie monarchii stanowej
- Centralizacja władzy
- Francja Walezjuszów
- Anglia Tudorów
- Święte Cesarstwo Rzymskie i Hiszpania Habsburgów
„bella gerant alii, tu felix Austria, nube” – Maksymilian I Habsburg
Aktualności
Reformacja
PODZIAŁ KOŚCIOŁA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO – WIELKA SCHIZMA WSCHODNIA – 1054 r.

› Z jakimi problemami borykał się Kościół w późnym średniowieczu?
› Kto dążył do uzdrowienia Kościoła katolickiego?
REFORMACJA – etymologia słowa?
- Reformacja – ruch reformy (odnowy) chrześcijaństwa zapoczątkowany przez Marcina Lutra w 1517 r.
- Przyczyny:
-nepotyzm – obsadzanie wyższych stanowisk kościelnych przez duchownych
-symonia – sprzedaż stanowisk kościelnych
-nikolaizm – łamanie celibatu przez księży
-gorszące obyczaje papieży i duchowieństwa
-fiskalizm papiestwa – chrześcijanie nie chcą płacić podatków na rzecz Kościoła (dziesięcina, świętopietrze)
-władcy świeccy obawiają się ograniczania swej władzy na rzecz kościoła
-sprzedaż odpustów
-msza prowadzona w języku łacińskim
-słabe wykształcenie duchownych - Wyznania protestanckie:
LUTERANIZM – 1517 – Marcin Luter – zapoczątkował reformację przybijając 95 tez na drzwiach katerdy w Wittenberdze. W 1521 r. został wezwany na sejm w Wormacji, luter nie pozbył się swoich poglądów i został skazany na banicję.
Zasady:
-jedynym źródłem wiary jest Biblia (Pismo Święte)
-zbawienie chrześcijan zależy od wiary i od uczynków człowieka,
– dwa sakramenty: chrzest i komunię,
– dążenie do liturgii w języku narodowym (nie po łacinie),
– odrzucał kult świętych, świętych relikwii, świętych obrazów i odpustu
– głosił zniesienie celibatu, zakonów, hierarchii kościelnej, instytucji
– nie uznawał zwierzchności papieża jako głowy Kościoła,
KALWINIZM – 1536 – Jan Kalwin – uważał, że człowiek nie ma wpływu na swoje zbawienie, ponieważ jego los jest z góry przesądzony już w chwili narodzin. To Bóg decyduje o zawieniu lub potępieniu (dokrtyna predestynacji).
-człowiek powinien modlić się, pracować, rezygnować z przyjemności na rzecz cnotliwego życia.
-jedynym źródłem wiary Pismo Święte
-dwa sakramenty
– chciał, by liturgia kościelna prowadzona była w języku narodowym
-odrzucał kult świętych, relikwii, obrazów i odpustów
-postulował zniesienie celibatu, zakonów, hierarchii kościelnej, instytucji kościelnych
-nie uznawał papieża
ANGLIKANIZM – wporwadzony przez Henryka VIII Tudora, gdy papież nie chciał zgodzić się na rozwód z Katarzyną Aragońską (bo ta nie mogła mieć więcej dzieci). Katarzyna była córką króla Hiszpanii Ferdynanda II i ciotką cesarza Karola V.
– 1534 r. został wprowadzony Akt supremacji – Henry VIII wprowadza nowe wyznanie i określa jego zasady.
-jedynym źródłem wiary jest Biblia
-dwa sakramenty – chrzest i komunia;
-odrzucenie kultu świętch i odpustów
-sekularyzacja dóbr kościelnych – na własność pańśtwa.
-król Anglii – głową Kościoła Katolickiego.
Kontrreformacja
Uniwersalizm średniowieczny – dążenie do stworzenia jednego społeczeństwa średniowiecznej Europy (język łaciński, architektura, wiara katolicka)
HEREZJA – pogląd religijny sprzeczny z dogmatem Kościoła.
- Kontrreformacja (reforma Kościoła Katolickiego) – proces odnowy Kościoła i przeciwdziałania skutkom reformacji.
Cele – reforma wewnętrzna Kościoła, zahamowanie reformacji, odzyskanie wpływów.
SOBÓR – zjazd najwyższych duchownych w celu wprowadzenia zmian w doktrynie, obyczajach i strukturze kościelnej.
Sobór w Trydencie (1545 – 1563) – zwołany przez papieża Pawła III. Uznał papieża za najwyższy autorytet w Kościele i sprecyzował podstawy wiary uznane przez katolików. Potwierdzono, że tylko Kościół katolicki ma prawo objaśniania Biblii i przekazów Tradycji oraz utrzymano 7 sakramentów (protestanci tylko 2). Odrzucono nauki Lutra i doktrynę predestynacji. Językiem liturgii łacina. Potwierdzono kult świętych, pielgrzymek i Matki Boskiej. Zobowiązano księży do noszenia sutanny i życia w celibacie, zakazano nepotyzmu i łączenia godności kościelnych.
Wprowadzono kalendarz gregoriański (Grzegorz XIII, 1582) - Jej głównymi narzędziami były:
–Inkwizycja (Święte Oficjum) – celem tępienie herezji i zwalczanie wpływów reformacji. Podejrzani o herezję byli torturowani i paleni na stosach.
– Indeks ksiąg zakazanych – wykaz ksiąg, które nie były słuszne z nauką kościoła
– Zakon jezuitów – Towarzystwo Jezusowe założone w 1534 r. przez Ignacego Loyolę – zasłużyli się rozwojem szkolnictwa. To zakon elitarny.
ZAKRES ROZSZERZONY:
Artykuł „Sacco di Roma: Piekło jest niczym w porównaniu z obecną sytuacją Rzymu”. Zakres rozszerzony [grupaI]
Film „Powstanie Imperium Habsburgów”. Zakres rozszerzony [grupaI]
Artykuł „Wojna osiemdziesięcioletnia – data, przyczyny, strony konfliktu, przebieg”. Zakres rozszerzony [grupa II]
Film „Hiszpania i Niderlandy w XVI–XVII w.”. Zakres rozszerzony [grupa II]
Artykuł „Wielka Armada i morska bitwa o Anglię. Hiszpańska inwazja na Wyspy Brytyjskie”. Zakres rozszerzony [grupa III]
Film „Krwawe królowe”. Zakres rozszerzony [grupa III]
Artykuł „Turcja po Sulejmanie Wspaniałym – klęska pod Lepanto w 1571 r.”. Zakres rozszerzony [grupa IV]
Film „Imperium Osmańskie kontra chrześcijanie, cz. 5”. Zakres rozszerzony [grupa IV]
Barbarzyńskie królestwa
Świat rzymski – świat grecki (Europa i Świat)
Socjalizacja
Socjalizacja – proces przekazywania wzorców, umiejętności, norm kulturowych przez środowisko społeczne. Trwa przez całe życie.
Rezultatem socjalizacji jest uspołecznienie.
Etapy socjalizacji:
1. pierwotna – przyswajanie norm i zasad przez naśladownictwo
-przebiega w dzieciństwie
-np. nauka chodzenia, mówienia, potrzeby fizjologiczne, podstawowe wzorce lub role społeczne (mama, tata, rodzeństwo)
2. wtórna – samodzielne kształtowanie własnej osobowości
-trwa całe życie
-doświadczenie szkolne, zawodowe, funkcjonowanie w grupach społecznych, odgrywanie innych ról społecznych
Funkcje socjalizacji:
-zapewnia/utrzymuje porządek społeczny
-przekazuje dorobek cywilizacyjny i kulturalny z pokolenia na pokolenie
Dla utrwalenia wiadomości wykonaj poniższe zadanie:
Starożytne Indie i Chiny
Indie
1. Cywilizacje Doliny Indusu
-rzeki Indus i Ganges w 3 tys. p.n.e.
-ośrodki miejskie – Mohendżo Daro i Harappa (tzw. protomiasta – jak Jerycho czy Çatalhöyük)
-ludność zajmowała się uprawą roli i hodowlą zwierząt, rzemiosłem – handel z Mezopotamią
-upadek na skutek częstych powodzi, zastoju politycznego i ekonomicznego oraz najazdów Arabów
2. Ariowie – w XVI w. p.n.e. przybyli z okolic Iranu i Afganistanu. Podbili mieszkającą tam ludność i założyli swoją cywilizację. Nie stowrzyli państwa – to plemiona rywalizujące ze sobą.
-system kastowy – podział na grupy o określonych prawach i obowiązkach (bramini, kszatarjowie, wajśjowie, śiudrowie oraz wykluczeni ze społeczeństwa pariasi)
3. Dynastia Maurjów – IV w. p.n.e. – II w. p.n.e – największy władca Aśoka
4. Religie i ich charakterystyka

Braminizm – wiara w pośmiertną wędrówkę dusz – reinkarnację
Hinduizm – dążenie do doskonałości, wiara w bogów (Wisznu, Śiwa, Brahma oraz kult Bogini Matki). Wiara w boskie pochodzenie krowy (więcej na ten temat znajdziesz >>TU<<) oraz dążenie do osiągnięcia stanu nirwany – wolności od wszystkich ziemskich wyrzeczeń (chyba nie do końca o to chodziło Kurtowi Cobainowi 🙂
Buddyzm – dążenie do nirwany i reinkarnacja
-kształtowanie cnót (uczciwości, równowagi, radości, współczucia itd.)
-nie wolno im zabijać, kłamać brać nie swoich rzeczy, nie wolno im pić alkoholu, cudzołożyć)



5. Osiągnięcia
-sanskryt – pismo

Rygweda – zbiór hymnów religijnych
Święte księgi hinduizmu – Wedy
Nauka, matematyka i astronomia
Epopeje -Mahabharata (najdłuższy epos na świecie, piąta Weda), Ramajana (napisana sanskrytem)
Architektura – budowali tzw. stupy – święte kopce

CHINY
- Cywilizacja starożytnych Chin rozwinęła się w IV tys. p.n.e. nad dwoma rzekami: Huang he (ho) – Żółta Rzeka oraz Jangcy (Niebieska Rzeka).
- Według legend panowało Trzech Dostojnych (odniesienie do mitologii) i Pięciu Cesarzy (królowie – mędrcy, założyciele państwa chińskiego)
- W III tys. p.n.e zaczęło rozwijać się państwo chińskie – dynastia Shang. Na czele stał „Syn Niebios” – zwierzchnik armii oraz najwyższy kapłan. Kolejna dynastia Zhou (Czou) – rozpad Chin na wiele walczących ze sobą królestw.
- W III w. Szy – Huang – ti („pierwszy cesarz”) zjednoczył państwo. On też rozpoczął budowę Wielkiego Muru. Następnie władzę przejęła dynastia Han, a państwo podzieliło się.

- Konfucjonizm – twórcą Konfucjusz – VI/V w. p.n. e. Człowiek z natury jest dobry, powinien działać na rzecz społeczności i wypełniać swoje obowiązki wobec rodziny i państwa. Aby mogło powstać idealne społeczeństwo każda jednostka musi uczyć się i opanować zasady postępowania. Społeczeństwem powinni rządzić ludzie mądrzy, rządzący ku pożytkowi wszystkich.
- Osiągnięcia:
-pismo piktograficzne (potem ideograficzne) – na papierze i jedwabiu za pomocą pędzelka i tuszu (!)
-nauka, technika, rzemiosło – jedwab, papier, umieli wytapiać i odlewać żelazo, wytwarzali porcelanę, znali proch
-architektura i sztuka- Wielki Mur Chiński oraz Terakotowa Armia

Władysław Łokietek. Twórca zjednoczonego Królestwa
Na początek szybka rozgrzewka. Proszę o przypomnienie sobie wiadomości z poprzedniej lekcji. W tym celu wykonaj poniższe zadanie:
Jedność w rozbiciu. Testament Bolesława Krzywoustego
- Po śmierci Władysława Hermana pomiędzy jego synami doszło do wojny, w wyniku której Zbigniew został wygnany, co stało się pretekstem dla króla niemieckiego Henryka V do wojny z Polską w 1109 r. (Bolesław wojnę wygrał, pozwolił Zbigniewowi na powrót, ale na skutek dalszych konfliktów go uwięził i oślepił.) Kraj został zjednoczony. Przyłączone zostało Pomorze (misje christianizacyjne – Otton z Bambergu.
- Bolesław Krzywousty chciał zapobiec bratobójczym walkom o tron między swoimi synami. W 1138 r. ogłosił statut dzielący państwo polskie między synów.
-Śląsk – Władysław Wygnaniec
-Wielkopolska – Mieszko Stary
-Mazowsze – Bolesław Kędzierzawy
-ziemia sandomierska – Henryk Sandomierski
Wydzielono dzielnicę senioralną.
Ustalono zasadę senioratu – dzielnicą senioralną zarządza zawsze najstarszy Piast (oraz pryncypatu – senior ma władzę zwierzchnią nad Polską oraz Pomorzem Gdańskim, decyduje o najważniejszych sprawach państwowych, np. polityka zagraniczna).
Wydzielono dzielnicę wdowią – wdowa Salomea wraz z Kazimierzem Sprawiedliwym, który był pogrobowcem.

3. Testament Krzywoustego wprowadził okres w dziejach Polski zwany rozbiciem dzielnicowym.
4.Pierwszym seniorem po śmierci Bolesława Krzywoustego był Władysław Wygnaniec, który przez spór z młodszymi braćmi i macochą Salomeą został wygnany. Następca – Bolesław Kędzierzawy nie był w stanie obronić się przed najazdem cesarza Fryderyka Barbarossy (1157) i złożył hołd lenny. Po śmierci Bolesława władzę przejął Mieszko Stary, który chciał wzmocnić władzę centralną. Możni się z tym nie zgodzili, pozbawili go władzy i powołali na tron Kazimierza Sprawiedliwego, obalając zasadę senioratu (żyją jeszcze starsi Piastowie, którzy powinni objąć włądzę). Następnie władzę przejął jego syn – Leszek Biały, który rywalizował o prawo do tytułu princepsa z książętami śląskimi oraz Mieszkiem Starym. Leszek został zamordowany, a tytuł princepsa przestał się realnie liczyć.
5. Skutki rozbicia dzielnicowego:
-walki między braćmi – zasada senioroatu została obalona
-polska pozycja międzynarodowa osłabiona
-Polska nie jest w stanie bronić się przed sąsiadami – poszczególne dzielnice są za słabe, aby móc się ochronić się przed zagrożeniem zewnętrznym
-zanik władzy centralnej, na korzyść możnych i duchowieństwa
Ćwiczenie. Do władców przyporządkuj prawidłowe skojarzenia.
W walce o silne i niezależne państwo. Polska XI w.
- Po śmierci Bolesława Chrobrego władzę przejmuje Mieszko II i koronuje się w 1025 r. Ziemie którymi władał: Pomorze, Wielopolska, Małopolska, Mazowsze, Kujawy, Śląsk, Lubelszczyzna i Grody Czerwieńskie, Milsko i Łużyce.
- Na skutek napiętych stosunków z sąsiadami, złej sytuacji gospodarczej państwa oraz konfliktami z braćmi – Bezprymem i Ottonem, Mieszko zostaje wygnany. Rozpoczyna się kryzys monarchii piastowskiej.
- W 1031 r. cesarz Konrad II oraz ks. ruski Jarosław Mądry najechali na Polskę i odebrali swoje ziemie.
- Po śmierci Bezpryma Mieszko II wraca do kraju i próbuje zjednoczyć i wzmocnić państwo, ale w 1034 r. umiera, a władzę przejmują możni. Ok. 1037 r. dochodzi do buntu ludowego przeciw uciskowi feudalnemu i przeciw władzy kościelnej, a w 1038 r. książę czeski Brzetysław I najeżdża ziemie polskie, łupi je aż po Wielkopolskę, wywozi relikwie z Gniezna i przyłącza Śląsk do Czech.
- W wyniku kryzysu polska organizacja kościelna całkowicie upadła. Pomorze wróciło do religii pogańśkiej, wszystkie zdobte przez Bolesława Chrobrego ziemie zostały utracone. Polska straciła znaczenie na arenie międzynarodowej.
- Kazimierz Odnowiciel zaczął odbudowywać kraj, jednak dopiero jego syn, Bolesław Śmiały koronował się na króla Polski. Popadł w konflikt z biskupem krakowskim Stanisławem, którego skazał na śmierć. Doszło do buntu możnych i władca musiał uciekać na Węgry, gdzie zmarł.
- Dzięki poparciu możnych (zwłaszcza palatyna Sieciecha) władzę przejął Władysław Herman (brat Bolesława). Głównym celem władcy było ustabilizowanie sytuacji wewnętrznej. Pod wpływem możnych Władysław podzielił swój kraj pomiędzy synów i siebie:
1.Zbigniew otrzymał Wielkopolskę
2.Bolesław Małopolskę ze Śląskiem
3.Władysław zachował Mazowsze z największymi grodami (Kraków, Wrocław, Sandomierz)
