Aktualności

Imigranci w Europie

1. Migracja  zmiana miejsca zamieszkania lub czasowego pobytu:

a. rodzaje migracji ze względu kierunek
  emigracja  wyjazd z miejsca dotychczasowego zamieszkania
  imigracja  przyjazd z zagranicy w celu zamieszkania na stałe lub na pobyt czasowy

b. rodzaje migracji ze względu na przyczyny
 – ekonomiczne i demograficzne
 – polityczne (uchodźcy)
 – społeczne i kulturowe

2. Największe fale migracji w XX i XXI w.
a. migracje po II wojnie światowej związane z przesiedleniami
b. liczna emigracja zarobkowa do krajów wysokorozwiniętych po obaleniu komunizmu
c. migracje wiązane z rozszerzeniem Unii Europejskiej 
d. silny napływ imigrantów z Azji i Afryki do Europy – kryzys migracyjny


DYSKUSJA: Imigranci – korzyść czy zagrożenie dla społeczeństwa przyjmującego?

1. Zastanawiacie się jaki może być pozytywny wpływ imigrantów  na sytuację w nowym kraju.

2. Jakie mogą być negatywne skutki dla społeczeństwa przyjmującego imigrantów.

3. Sytuacja imigrantów
a. legalna  związana ze zgodą na pobyt
 prawo do pracy
 prawo do ubezpieczeń społecznych
 prawo do sprowadzenia rodziny
 dostęp do opieki zdrowotnej i pomocy społecznej
 po pewnym czasie – prawo do ubiegania się o obywatelstwo

b. nielegalna 

c. deportacja – wydalenie z kraju pobytu

d. problem integracji imigrantów

4. Imigranci w Polsce
a. Polska należy do państw o najniższym odsetku imigrantów
b. najliczniejsze grupy imigrantów:
 z krajów byłego ZSRR
 z krajów azjatyckich (Wietnamczycy i Chińczycy)
 z krajów afrykańskich przybywają głównie studenci
 z Europy Zachodniej i USA przybywają pracownicy wysoko wykfalifikowani 


Zadanie dodatkowe:
Z. 4 s. 143.

ZSRR w okresie międzywojennym

W ramach przypomnienia wiadomości z ostatniej lekcji zapoznaj się z filmem:

Następnie przyjrzyj się karykaturze i odpowiedz na pytania:

1.Kim są postaci, z których Lenin oczyszcza ziemię?
2.Jakiego atrybutu używa Lenin?
3.Dlaczego Lenin ukazany jest na tle świata, a nie tylko Rosji?

Karykatura Lenina sprzątającego świat Karykatura Lenina sprzątającego świat Źródło: domena publiczna.
„Towarzysz Lenin oczyszcza ziemię z brudu” -domena publiczna

ZSRR – Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (utworzony 30.12.1922 r.)
WKP(b) – Wszechzwiązkowa Komunistyczna partia bolszewików
OGPU – Zjednoczony Główny Zarząd Polityczny (tajna policja polityczna)
NKWD – Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych
GUŁAG – Główny Zarząd Obozów

I. Wojna domowa i komunizm wojenny (1918 – 1921):

a) Bolszewicy u władzy:
 utworzono Armię Czerwoną; wprowadzono powszechny obowiązek wojskowy robotników i biedoty wiejskiej,
 uchwalono konstytucję bolszewicką (dyktatura proletariatu)
 zamordowanie cara Mikołaja II z rodziną
 wprowadzono „czerwony terror”

b) wojna domowa z białymi generałami 1918 – 1922 r. (Antoni Denikin, Aleksandr Kołczak, Piotr Wrangler)

c) „komunizm wojenny” w gospodarce 1918 – 1921
 nacjonalizacja (upaństwowienie) przemysłu, banków, transportu, handlu; wprowadzono zakaz
handlu prywatnego
 racjonowanie towarów konsumpcyjnych, głównie żywności (reglamentacja),
 wprowadzono przymus pracy,
 rekwirowano zboże na potrzeby armii, wprowadzono kontyngenty dla rolników,
SKUTKI: spadek produkcji przemysłowej, klęska głodu w latach 1920 – 1921, bunty chłopskie na terenie całego kraju, hiperinflacja.

d) 1922 – powstaje ZSRR – Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Rosjanie sugerują, że bez ZSRR nie byłoby Polski » Kresy
Źródło: https://kresy.pl/wp-content/uploads/2017/02/14b47f002088fae2d452cba0d6ce8577..jpg

II. Okres Nowej Ekonomicznej Polityki (NEP-u) 1921 – 1928

a) założenia:
 zniesienie komunizmu wojennego oraz centralnego rozdzielnictwa towarów, zlikwidowano obowiązkowe dostawy żywności,
 rozwój drobnej własności prywatnej w przemyśle, rzemiośle, rolnictwie, handlu z wyłączeniem głównych gałęzi przemysłu, które nadal stanowiły monopol państwowy

Skutki: odrodzenie rynku wewnętrznego i odbudowa kraju ze zniszczeń wojennych; rozwarstwienie społeczeństwa pod względem majątkowym

Jedno z ostatnich zdjęć Lenina Jedno z ostatnich zdjęć Lenina Źródło: domena publiczna.
Jedno z ostatnich zdjęć Lenina – domena publiczna

III. Walka o władzę po śmierci Włodzimierza Ilicza Lenina 1924 – 1929
a) śmierć Włodzimierza Ilicza Lenina (1924 r.)

b) Rywalizacja między: Lwem Trockim, Lwem Kamieniewem, Grigorijem Zinowiewem, Nikołajem Bucharinem i Józefem Stalinem.

Lenin i Stalin Lenin i Stalin Źródło: domena publiczna.
Lenin i Stalin – domena publiczna
Niektórzy uważają, że zdjęcie to jest fotomontażem… W swoim testamencie Lenin przestrzegał przed oddaniem władzy w ręce Józefa Stalina, pełniącego od 1922 roku funkcję sekretarza generalnego Rady Komisarzy Ludowych.


b) ostatecznie władzę przejmuje Józef Stalin (1829) jako I Sekretarz WKP(b) .

IV. Polityka gospodarcza 1929 – 1941 r.
To okres gwałtownego rozwój przemysłu ciężkiego, centralne planowanie, powszechne wykorzystywanie więźniów.

a) kolektywizacja 1929 – 1933 – likwidacja prywatnych gospodarstw chłopskich na rzecz kołchozów (gospodarstwa spółdzielcze) i sowchozów (gospodarstwa państwowe).
Skutki – spadł poziom produkcji rolnej; klęska głodu, darmowa siła robocza (więźniowie łagrów);

„Opieka Stalina rozświetla przyszłość naszych dzieci”. Plakat Irakliego Toidze z 1947 roku.
Źródło: https://lh4.googleusercontent.com/proxy/-hh26B_jqRmTPqoQVlow1rf5GfZICmm63N8KE90IT4FPBneU_rvnzlwItwxIKyv-imcGDrji-TG_2AlbH7PAAbkxvg_N7JqUo5BW0pVhOpo=s0-d
"Dziękujemy partii, dziękujemy drogiemu Stalinowi, za szczęśliwe, wesołe dzieciństwo" w 1937 roku.
„Dziękujemy partii, dziękujemy drogiemu Stalinowi, za nasze szczęśliwe, wesołe dzieciństwo”. Plakat Dmitrija Grinieca z 1937 roku.
Źródło: https://s.ciekawostkihistoryczne.pl/uploads/2017/03/Russia372.jpg
"Dziękujemy towarzyszu Stalinie za szczęśliwe dzieciństwo" Plakat Niny Watoliny, Nikołaja Dienisowa, Władimira Prawdina i Zoi Ryłowej-Prawdiny z 1938 roku.
„Dziękujemy towarzyszu Stalinie za szczęśliwe dzieciństwo” Plakat Niny Watoliny, Nikołaja Dienisowa, Władimira Prawdina i Zoi Ryłowej-Prawdiny z 1938 roku.
Źródło: https://s.ciekawostkihistoryczne.pl/uploads/2017/03/6rldcmu6m1.jpg


b) przemysł – powszechna industrializacja, rozwój
przemysłu ciężkiego,

c) gospodarka radziecka gospodarką centralnie planowana – pięciolatki.

V. Okres czystek 1934 – 1939 r. – terror komunistyczny . Celem wyeliminowanie ewentualnej konkurencji , która mogłaby odebrać władzę Stalinowi.

a) morderstwo Siergieja Kirowa (okres czystek w partii). Masowe
aresztowania, stosowanie tortur, procesy pokazowe.

b) czystki w wojsku

c) czystki w aparacie bezpieczeństwa (Jeżow i Jagoda) – władzę nad NKWD
przejął Ławrentij Beria.

Ławrientij Beria (1899-1953) | CiekawostkiHistoryczne.pl
https://ciekawostkihistoryczne.pl/leksykon/lawrientij-beria-1899-1953/


VI. Kult jednostki – polegał na bezkrytycznym uwielbieniu Stalina; indoktrynacja społeczeństwa i powszechna propaganda.

VII. Układ w Rapallo – 1922
-przywrócenie stosunków dyplomatycznych pomiędzy ZSRR a Republiką Weimarską.
-rezygnacja z reparacji wojennych i wszelkich roszczeń z okresu 1914 – 1918 i po wojnie
-tajne porozumienie o współpracy wojskowej

VIII. Pakt Ribbentrop-Mołotow
1. 23 sierpnia 1939 – pakt o nieagresji
2. 28 września 1939- traktat o granicach i przyjaźni

Pogłoski o małżeństwie Hitlera sprawdziły się. Karykatura zamieszczona w  Szpilkach. - Stanisław Dobrzyński — Google Arts & Culture
„Pogłoski o małżeństwie Hitlera sprawdziły się”
Źródło: https://lh3.googleusercontent.com/Ny7f7q7BT8RYoa0KxyGaGOhi_AYmNhI5R78NlkhBQhmr_dsb46o4HPrrNPB6TvI


Powstanie Stanów Zjednoczonych

Źródło:https://epodreczniki.pl/a/wprowadzenie/DROVdIPhq

Stwórz w ramach notatki mapę myśli obejmującą następujące elementy:

  1. Kolonie brytyjskie w Ameryce (13 kolonii)
  2. przyczyny konfliktu między koloniami a monarchią angielską
  3. wybuch konfliktu (najważniejsze wydarzenia)
  4. najważniejsze osoby
  5. konstytucja (ustrój)

Przykładowa mapa myśli

Źródło


Kliknij, aby powiększyć

Tadeusz Kościuszko

Odrodzenie Rzeczpospolitej

I. Odzyskanie niepodległości

1. Tworzenie się lokalnych ośrodków władzy

Zabór rosyjski
a. Rada Regencyjna (Warszawa) – formalnie

Zabór austriacki
b. Rada Narodowa Księstwa Cieszyńskiego (Cieszyn)
c. Polska Komisja Likwidacyjna (Kraków)

Zabór pruski
d. Naczelna Rada Ludowa (Poznań)

II. Powstanie polskich władz centralnych – 11 listopada 1918 r. – data odzyskania niepodległości
1. Piłsudski 11 listopada 1918 r. przejmuje władzę cywilną i wojskową (z ramienia Rady Regencyjnej)

2. Piłsudski powołuje rząd Jędrzeja Moraczewskiego.
a. lewicowy charakter rządu
b. reformy
– ośmiogodzinny dzień pracy
– płaca minimalna
– system ubezpieczeń społecznych
– prawa wyborcze dla kobiet

3. Jędrzej Moraczewski wydaje dekret, gdzie powołuje Piłsudskiego na Tymczasowego Naczelnika Państwa – najwyższa władza cywilna i wojskowa do zwołania Sejmu Ustawodawczego.
– dekret ustalający datę wyborów do sejmu na 26 stycznia 1919 r.
– dekret o ordynacji wyborczej
– państwa zachodnie rządu Moraczewskiego nie uznają

4. Komitet Narodowy Polski w Paryżu – wciąż działa, uznawany jest przez państwa ententy (m.in. Roman Dmowski , Ignacy Paderewski), dlatego należało pozwolić na ich udział we władzy.

5. Utworzenie rządu Ignacego Paderewskiego  (styczeń 1919 r.) – z udziałem narodowej demokracji

III. Sprawa polska na konferencji paryskiej
1. Stosunek państw ententy do odradzającego się państwa polskiego
a. poparcie Francji – Georges Clemenceau (bo nie chcą, żeby Niemcy się wzmocniły)
b. sceptycyzm Wielkiej Brytanii – David Lloyd George (boją się bolszewików)

2. Postanowienia traktatu wersalskiego (28 VI 1919 r.)
1. Uznanie niepodległej Polski

2. Przyznanie Polsce Pomorza Gdańskiego, Wielkopolski oraz części Kujaw z Bydgoszczem

3. Utworzenie Wolnego Miasta Gdańska

4. Plebiscyty na Śląsku, Warmii i Mazurach oraz Powiślu – kryterium etniczne było najbardziej brane pod uwagę.

5. Zobowiązanie Polski do podpisania tzw. małego traktatu wersalskiego (gwarancje dla mniejszości narodowych w Polsce)

III. Trudności z odbudową państwa polskiego

1. Zniszczenia wojenne i straty demograficzne
a. polityka rabunkowa okupantów

2. Zróżnicowanie gospodarcze i cywilizacyjne obszarów wcześniej należących do różnych zaborców
a. ziemie byłego zaboru pruskiego:
– dobrze rozwinięta infrastruktura
– wysoki poziom rozwoju miast
– dobrze rozwinięte rolnictwo
b. ziemie dawnego zaboru rosyjskiego i austriackiego
– opóźnienie cywilizacyjne
– dominacja wielkiej własności ziemskiej i karłowatych gospodarstw chłopskich
c. inflacja
d. zróżnicowanie ustrojowe
e. zróżnicowanie prawne
f. brak jednego systemu finansowego
g. brak połączeń komunikacyjnych (nierównomierny rozwój sieci kolejowej, w zab. rosyjskim inna szer. torów)

3. Społeczeństwo
a. Migracje ludności
b. Polska państwem wielonarodowym
c. Analfabetyzm
d. Brak kadry urzędniczej

4. Trudne położenie geograficzne państwa

Narodziny państw Europy Północnej i Środkowo-Wschodniej

I. SŁOWIANIE

  1. Podział:
    a. Słowianie zachodni: plemiona polskie, pomorskie, połabskie (Wieleci, Serbowie Łużyccy), Czesu, Morawianie, Słowacy.
    b. Słowianie południowi: Słoweńcy, Chorwaci, Serbowie
    c. Słowianie wschodni: plemiona ruskie, białoruskie, ukraińskie
mapa Słowian
Źródło: https://epodreczniki.pl/a/kim-byli-i-skad-przyszli-slowianie/D1CFJ820E



2. Pierwsze państwa słowiańskie:
a. Państwo Samona (VII w.)
b. Państwo Wielkomorawskie (IX w. )
c. Państwo czeskie (X w.)
d. Państwo ruskie (IX w.)

3. Pojęcia:
opole –
wiec –
plemię –
wielkie plemiona –

4. Wierzenia:
-Swarożyc, Świętowit, Wita
-oddawanie czci siłom przyrody, duchom leśnym recznym itp.
-kult przodków

II. Państwa Skandynawskie:
a. Normanowie – Wikingowie – Skandynawowie (różnice?)
b. osadnictwo w całej Europie. Przyczyny ekspansji:
-brak ziemi pod uprawę,
-surowy klimat
-wyż demograficzny
-walki dynastyczne
-grabieże i rozboje
c. Normandia
d. Dania, Norwegia, Szwecja.

210 History of Lithuania ideas | lithuania, history, poland history
Źródło: https://i.pinimg.com/474x/c2/22/d3/c222d3dd6306902826186c9231cddbf6.jpg

III. Inne państwa
– Bułgarzy
-Awarowie
-Madziarzy

IV. Chrystianizacja
– Cyryl i Metody
– w obrządku łacińskim lub prawosławnym

Patologie życia publicznego

CELE:
-patologie życia publicznego
-rodzaje patologii życia publicznego
-charakterystyka poszczególnych patologii życia publicznego
-skutki

  1. Życie publiczne – ogół relacji i stosunków zachodzących pomiędzy obywatelami państwowymi i pozarządowymi.
  2. Patologia życia publicznego to wszelkie zjawiska związane ze sprawowaniem władzy i funkcjonowaniem władzy, które odbiegają od normy.
  3. Czynniki sprzyjajace:
    -moralne
    -kulturowe
    -polityczne
    -ekonomiczne

Korupcja

Nepotyzm

Klientelizm

Demagogia

Populizm

Przestępczość zorganizowana

Hejt

Konsekwencje patologii w życiu politycznym:
-zagrażają demokracji i dobrej administracji
-lekceważenie procedur
-marnotrawienie zasobów
-podważają zaufanie obywateli do instytucji publicznych
-spadek działalności administracji

Rewolucja bolszewicka w Rosji

CELE
1. Dowiesz się, kiedy i dlaczego doszło w Rosji do rewolucji komunistycznej
2. Poznasz skutki rewolucji dla rodziny carskiej i Rosjan
.

Jak się przedstawiała sytuacja społeczno-polityczna w Rosji po rewolucji 1905–1907?

1. Geneza rewolucji w Rosji
a. kryzys polityczny carskiej Rosji „kolos na glinianych nogach”.
b. klęski militarne w I wojnie światowej – utrata zachodnich rejonów państwa – duże straty
c. zła sytuacja gospodarcza – pogorszenie się warunków życia robotników i chłopów – niedostateczne zaopatrzenie w żywność i opał oraz drożyzna.
d. wpływy Rasputina https://www.youtube.com/watch?v=Fb57bY17b60

2. Rewolucja lutowa
a. wybuch strajku w Petersburgu– 23 II 1917 r. (8 III 1917 r.)
b. wojsko poparło strajkujących
c. abdykacja cara Mikołaja II  2 III 1917 r. (15 III 1917 r.)
d. powstanie Rządu Tymczasowego oraz Piotrogrodzkiej Rady Delegatów Robotniczych i Żołnierskich (PRRiŻ)

2. Okres dwuwładzy w Rosji
a. działalność Piotrogrodzkiej Rady Robotników i Żołnierzy (PRRiŻ)
– do Piotrogrodu przybył Włodzimierz Uljaow Lenin, który ogłosił tezy kwietniowe – program obalenia rządu burżuazyjnego i zastąpienie go Radami Delegatów Robotniczych i Żołnierskich. W praktyce chodzi o przejęcie władzy przez bolszewików.

Praca z tekstem źródłowym:
1. Przedstaw główne postulaty bolszewików zawarte w tezach kwietniowych.
2. Wytłumacz, jaki ustrój przyszłej Rosji zapowiedziano w tezach.
3. Przedstaw stosunek Lenina do uczestnictwa Rosji w wojnie.Opisz rolę, jaką Lenin przewidział dla bolszewików w światowym ruchu komunistycznym.
4.Wymień postulaty gospodarcze zawarte w tezach kwietniowych.


b. działalność Rządu Tymczasowego – wprowadzającego demokratyczne reformy, zapowiedział wybory, premierem Rządu Tymczasowego był  Aleksander Kiereński – nieudolny, ludzie niezadowoleni.

3. Rewolucja październikowa
a. wzrost popularności bolszewików
b. opanowanie przez bolszewików strategicznych obiektów w Piotrogrodzie – 24/25 X 1917 r. (6/7 XI 1917 r.)
c. zajęcie przez bolszewików Pałacu Zimowego (siedziby Rządu Tymczasowego)
d.  powołanie  Rady Komisarzy Ludowych z Leninem na czele

romanov family wikimedia
Rodzina cara Mikołaja II. Rozstrzelani 17 lipca 1918 r. Domena publiczna


4. Rządy bolszewików
a. podpisanie przez bolszewików traktatu pokojowego z Niemcami w Brześciu Litewskim – 3 III 1918 r.  – traktat brzeski oznaczał klęskę Rosji w wojnie z państwami centralnymi
b. bolszewicy rozwiązali Zgromadzenie Narodowe
c. wprowadzenie przez bolszewików terroru
– polegał na sprawowaniu władzy przez zastraszanie
– narzędziem terroru była Czeka – Komisja Nadzwyczajna do Walki z Kontrrewolucją i sabotażem – na jej czele stał  Feliks Dzierżyński
d. wprowadzenie dyktatury proletariatu

Setna rocznica rewolucji październikowej. "Przejęcie władzy łatwe, jak  podniesienie pióra" - RMF 24
Lenin, https://i.iplsc.com/-/0006ZCQASJ8MF8TK-C462-F4.jpg
Rewolucja październikowa - bolszewicy opanowali Rosję - Historia -  polskieradio24.pl
Przemowa Lenina, http://static.prsa.pl/images/f3cc8607-c03e-4acc-8cb0-2a0c5f7a5939.jpg


Karykatura Lenina sprzątającego świat Karykatura Lenina sprzątającego świat Źródło: domena publiczna.
Źródło: https://static.epodreczniki.pl/portal/f/res-minimized/RO3arjBZYaCuK/2/2SRrkw1IRX2A2rGaRwl9OEOVsRjTkYja.jpg



Dla usystematyzowania wiadomości polecam:




Zagadnienia do kartkówki:
1. Przyczyny I wojny światowej (czego chciały poszczególne państwa europejskie).
2. Wybuch I wś. Kto z kim kiedy zaczął i dlaczego. Trójprzymierze i trójporozumienie.
3. Przebieg wojen na froncie wschodnim i zachodnim.
4. Zakończenie wojny i skutki.
5. Dwie rewolucje w Rosji.

Absolutyzm oświecony w Prusach i Austrii w XVIII w.

I. Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym (s. 208 – 210 do podrozdziału „Początek reform oświeceniowych w Prusach”).

Zastanów się, w jaki sposób Prusy stały się jednym z najsilniejszych mocarstw ówczesnej Europy?

Przyjrzyj się mapie na s. 210. Odpowiedz na pytania, które zostały do niej dołączone. Odpowiedzi nie musisz zapisywać.

Zapisz notatkę:

PRUSY

Budowa rządów absolutnych przez elektora Fryderyka Wilhelma Hohenzollerna (1640-1688 r.)
a. zerwanie zależności lennej Prus Książęcych od RON
b. koronacja Fryderyka I Hohenzollerna w 1701 r. na króla PRUS (zwróć uwagę na zmianę nazwy)
c. dzięki udziałowi w wojnie północnej po stronie Rosji i Saksonii uzyskał Pomorze Zachodnie ze Szczecinem.
d. scentralizował państwo tworząc nowoczesną administrację (powstały nowe kolegialne organy centralne – ministerstwa (np. Generalny Dyrektoriat Finansów, Wojny i domen; Ministerstwo Sprawiedliwości)
e. stworzenie silnej armii – „król sierżant”, dyscyplina-porządek – procedury
f. militaryzacja kraju
g. obowiązek szkolny

Fryderyk II Hohenzollern – filozof i reformator
a. wprowadził politykę merkantylizmu w państwie – bogactwo kraju liczy się poprzez zgromadzenie największej ilości kruszcu, państwo musi eksportować towary, aby się bogacić.
b. zarządzał państwem w duchu Oświecenia – tolerancja religijna, zakaz torturowania podczas śledztwa, polepszenie sytuacji sanitarnej w kraju, kodyfikacja prawa, powszechny obowiązek szkolny.
c. utrzymywał dyscyplinę w wojsku
d. udział w wojnie siedmioletniej oraz w wojnach śląskich.
e. w wyniku rozbiorów RON przyłączył do Prus kolejne ziemie.

II. Zapoznaj się z pozostałym materiałem podręcznikowym dotyczącym sytuacji w Austrii (s. 210 – 211).

  1. W tabeli „Warto wiedzieć” (s. 211) wymieniono wiele państw wchodzących w skład Monarchii Habsburskiej. Jak udało się jej tak mocno zwiększyć terytorium? Czy tylko w wyniku wojen? Niech podpowiedzią będzie dla Ciebie poniższy cytat:

    Maciej Korwin, król Węgier i Czech powiedział „ Bella gerant alii, tu, felix Austria, nube!”, co znaczy: „Niech inni walczą między sobą, a ty szczęśliwa Austrio, żeń się!”.  

2. Zapisz notatkę lekcyjną:

AUSTRIA
1. Maria Teresa i Józef II – reformy
a. wprowadzenie merkantylizmu w gospodarce
b. ujednolicenie administrację terytorialną
c. centralizacja państwa (powstała Rada Państwa)
d. nałożenie stałych podatków na duchowieństwo i szlachtę
e. reforma sądownictwa
f. reformy szkolnictwa i oświaty (zwłaszcza rozbudowa szkół podstawowych/elementarnych)
g.józefinizm – polityka wobec Kościoła i kleru:
– wydanie edyktu tolerancyjnego
-ograniczenie wpływów papieża i podporządkowanie duchowieństwa państwu
-kasata zgromadzeń zakonnych niezajmujących się szkolnictwem lub pielęgnacją chorych
h. polityka wobec chłopów
– ograniczenie pańszczyzny


W ramach utrwalenia wiadomości możesz zapoznać się z poniższą lekcją online:

Prawo administracyjne

I.Prawo administracyjne – gałąź prawa obejmująca:
-normy regulujące funkcjonowanie i organizację organów administracji publicznej
-stosunki między tymi organami i obywatelami (na ogół jedna strona podporządkowana jest drugiej, inaczej niż w prawie cywilnym i karnym, gdzie jest równość stron)
-precyzuje sposoby powołania, kompetencje, prawa obowiązki i formę odpowiedzialności organów administracji rządowej i samorządowej

II. Źródłem prawa administracyjnego jest Kodeks postępowania administracyjnego z 1960 roku oraz akty wydawane przez różne organy administracji rządowej i samorządowej.

III. Pojęcia:

1. administracja publiczna – ogół organów państwowych lub samorządowych, które mają zarządzać życiem społecznym.

Rodzaje administracji publicznej:
-a. państwowa/rządowa
-a. samorządowa

Funkcje:
-ochrona porządku publicznego i bezpieczeństwa zbiorowego (stanowienie, stosowanie i kontrola przestrzegania prawa)
-świadczenie usług (wydawanie zaświadczeń, doręczanie zawiadomień)

2. kompetencja – uprawnienie lub obowiązek podmiotu administracji publicznej do podejmowania różnych działań celem realizacji celów.

3. organ administracji publicznej – podmiot wyodrębniony administracyjnie i potwierdzony ustawowo, który posiada określony zakres władzy państwowej

4. urząd – miejsce, gdzie urzędnicy pomagają w realizacji zadań wyznaczonych przez organy administracji publicznej

5. decyzja administracyjna – akt prawny wydawany dla obywatela przez organy administracji publicznej

6. postępowanie administracyjne – akt organu administracyjnego na temat kwestii proceduralnych wynikłych w trakcie postępowania administracyjnego

7. akt administracyjny – wydane na podstawie prawa jednostronne i władcze oświadczenie woli organu administracji publicznej, wiążące obie strony.