W czasie dzisiejszej lekcji dowiesz się czym była konfederacja targowicka, jakie były jej następstwa oraz w jaki sposób przebiegał II rozbiór Polski.
I. W ramach utrwalenia wiadomości pracować będziemy na lekcji multimedialnej:
http://scholaris.pl/resources/run/id/72311 (konieczna może być aktualizacja java.script)
II. Przypomnij sobie, informacje o Sejmie Czteroletnim (strona a – prawy górny róg)– odsłuchaj w powyższej prezentacji nagranie <play>. Oprócz tego przeczytaj wszystkie zakładki na tej stronie. Jeżeli program Ci się nie uruchomił, i nie masz do niego dostępu, po prostu skorzystaj z podręcznika lub swoich notatek w zeszycie.
III. Przypomnij sobie wiadomości o Konstytucji 3 maja (strona b – prawy górny róg). Podobnie jak wcześniej wysłuchaj krótkiego omówienia oraz przeczytaj zakładki znajdujące się w tym oknie.
IV. Wykonaj ćwiczenia (strona c i d) Przyporządkuj poszczególnym obozom ich przedstawicieli i odpowiednie programy oraz uzupełnij zdania.
V. Zatrzymujemy się teraz w momencie, gdy król wykonał kawał niezłej roboty (jak na niego) i wprowadził Konstytucję. Do głosu dochodzą zwolennicy reform, ale nad Rzeczpospolitą pojawiły się już ciemne chmury. Efektom pracy Sejmu Wielkiego zagroziły dwa czynniki:
- po pierwsze wewnętrzny – Polacy, którzy chcieli zachowania dotychczasowego porządku
- oraz sąsiednie państwa, które chciały utrzymać w Rzeczpospolitej całkowity bezład.
VI. Zapoznaj się z treścią podrozdziału „Konfederacja targowicka” oraz „Wojna z Rosją” (s. 212 – 214) i zastanów się jakie działania podjęli polscy magnaci we współpracy z carycą Rosji. Czym była konfederacja targowicka? Jak przebiegała wojna w obronie Konstytucji 3 maja? Kto zasłużył się w czasie wojny z Rosją?
VII. Wykonaj ćwiczenie – przyporządkuj prawidłowe opisy Tadeusza Kościuszki: https://postaci.gwo.pl/#/gra-b7f68ef4-db01-11e9-b439-b119dfabdc8c
VIII. Zapisz notatkę lekcyjną:
1.Konfederacja targowicka 1792 uchwalona została przez przeciwników reform i Konstytucji 3 maja (obóz magnacki), dzięki pomocy Katarzyny II. Przywódcy konfederacji: Szczęsny Potocki, Franciszek Ksawery Branicki, Seweryn Rzewuski, Szymon Kossakowski w Targowicy poprosili o pomoc wojska rosyjskie.
2.Wojna polsko – rosyjska (1792) – wojna w obronie Konstytucji.
a. Katarzyna II wysłała armię rosyjską (na pomoc konfederatom),
b. przewaga liczebna Rosjan,
c. Polacy ponosili w większości klęski, ale zwyciężyli pod Zieleńcami (książę J. Poniatowski) i Dubienką (generał T. Kościuszko),
d. Stanisław August Poniatowski nie wierzył w zwycięstwo, dlatego podjął rokowania z Rosją. Skapitulował oraz przystąpił do targowicy,
e.wojna w obronie reform Sejmu Wielkiego i Konstytucji 3 Maja zakończyła się klęską i II rozbiorem RON w 1793 r.
IX. Przyjrzyj się poniższej mapie. Które ziemie zostały zagarnięte przez Rosję i Prusy w II rozbiorze?
X. Zapisz notatkę lekcyjną:
3.III rozbiór Polski 1793 zatwierdzony został przez sejm zwołany do Grodna. Przywrócono stary ustrój: przywileje szlacheckie, elekcyjność tronu. Zlikwidowano niemal wszystkie reformy Sejmu Wielkiego. W II rozbiorze zabrano nam obszary o wielkim znaczeniu gospodarczym, utraciliśmy dostęp do morza, co spowodowało kryzys gospodarczy. Najważniejsi politycy i reformatorzy musieli udać się na emigrację.
Osoby chętne mogą wykonać zadania dodatkowe – proszę sobie wybrać 3 zadania z tej strony: http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=1308