Propaganda w czasie II wojny światowej

CEL: Dowiem się, jaką rolę pełniła propaganda w czasie II wojny światowej).


Jaki był przebieg działań zbrojnych na frontach II wojny światowej w latach 1942–1945? Odnieś się do osi czasu stworzonej na poprzedniej lekcji.

PROPAGANDA

Przemówienie Adolfa Hitlera z 1935 roku


› Czym jest propaganda?
› W jakim celu władze wykorzystują propagandę?

Propaganda nazistowska (goebbelsowska) 
– stosowana przez Narodowosocjalistyczną Niemiecką Partię Robotników (NSDAP) w latach poprzedzających dyktaturę Adolfa Hitlera w Niemczech i w jej trakcie w latach 1933–1945
– była kluczowym instrumentem zdobycia i utrzymywania władzy oraz realizacji polityki nazistowskiej

Joseph Goebbels

Plakaty propagandowe do obejrzenia – https://plakaty.poszukiwania.pl/displayimage.php?album=6&pid=151#top_display_media

Plik:Plakat der ewige Jude, 1937.jpg
W nazistowskiej propagandzie podsycano stereotypowy wizerunek Żydów jako osób o charakterystycznych cechach wyglądu. Plakat reklamujący antysemicką wystawę „Wieczny Żyd
Źródło: http://sammlungen-archive.zhdk.ch/view/objects/asitem/People$004073356/0
„Wojna to jego wina”
Źródło: http://hdl.loc.gov/loc.pnp/ppmsca.18612

Propaganda III Rzeszy – cechy:
– kilka, stale powtarzanych i zwięzłych hasłach kierowanych do ogółu społeczeństwa
– celem propagandy było zawsze dotarcie do szerokich mas społeczeństwa
– skupiać się na odwoływaniu się do emocji – potępiała „hańbę narodową” traktatu wersalskiego, nieumiejętność poradzenia sobie z hiperinflacją przez partie demokratyczne, podsycała strach Niemców i ich nienawiść do starego systemu powersalskiego
– narodowy wybawiciel – Hitler- uwielbienie przerodziło się w kult jednostki – przedstawiano go jako człowieka z ludu, który „lubi psy i dzieci”
– NSDAP stała się ruchem masowym, między innymi dzięki swojej pomysłowej propagandzie kierowanej przez Josepha Goebbelsa: marsze propagandowe, choreografia na imprezach masowych z mundurami, flagami i symbolami fascynowała oglądających
– Żydów, socjaldemokratów i komunistów, obwiniano za kryzys polityczno-gospodarczy

Propaganda zachodnia i sowiecka przeciw III Rzeszy

Kino-cyrk

ANALIZA – zabiegi propagandowe zastosowane w kreskówce.

  • satyryczny charakter wyśmiewający Hitlera i jego sojuszników
  •  Hitler rzuca kość swoim trzem pieskom: Benito Mussoliniemu, Miklósowi Horthyemu i Ionowi Antonescu (sojusznicy z Włoch, Węgier i Rumunii)
  • ma pokazać odbiorcom, iż sojusznicy Hitlera nie mają wolnej woli – los Hitlera jest przesądzony tak jak każdego, kto napadł na ZSRR (grób Napoleona)
  • Hitler przedstawiony jako błazen igrający z losem, za co zostanie solidnie ukarany (beczki z prochem wybuchają)

Twarz Furhera (Der Furher’s Face), 1943, od minuty 1:22.
  1. Wypisz elementy propagandowe i karykaturalne zawarte w filmie.
  2. Określ, kto był odbiorcą i jaki był cel stworzenia tej kreskówki.

Kiedy Fuhrer mówi że każdy z nas jest z panów rasy
Wołamy Heil! Heil! w jego fizys
Nie kochać go, to jest wielkie zło
A więc wołaj Heil! Heil przed obliczem jego!

Kiedy Herr Goebbels, mówi że władamy światem i kosmosem
Wołamy Heil! Heil! przed Goebellsa nosem
A gdy Herr Goring mówi że to miejsce nie zostanie nigdy zbombardowane
Wołamy Heil! Heil! przed Goringiem panem
Czy my jesteśmy supermenami super czystymi Arianami?
Ja*, tak jesteśmy supermenami (super duper supermenami)
Czy kraina nazistów dobrą jest?
Odszedłbyś czy został tu?
Ja*, ta kraina nazistów dobrą jest
Ja bym został gdybym mógł
Przyniesiemy pokój wam*
Heil Hitlera wielki plan!
Każdy obcej rasy człek
Kochać będzie Fuhrera twarz,
Gdy przyniesie porządek na świat nasz!

Kiedy Fuhrer mówi że każdy z nas to pan
My wołamy Heil! Heil! przed jego obliczem
Nie kochać go to jest wielkie zło
A więc wołaj Heil! Heil przed obliczem jego!

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,spike_jones,der_furher_s_face.html


Oscar za najlepszy krótkometrażowy film animowany w 1943.


Film ukazuje w krzywym zwierciadle totalitarny kraj nazistowski, gdzie wszystko (łącznie z drzewami i chmurami) ma kształt swastyki i wszyscy wykonują hitlerowskie pozdrowienia (nawet koguty i kukułki z zegara).

Jako członkowie występującej w filmie kapeli muzycznej zostali sparodiowani kolejno: puzon: Joseph Goebbels, werbel: Heinrich Himmler, suzafon: Hideki Tōjō, Flet piccolo: Hermann Göring i bęben: Benito Mussolini.

ULOTKA PROPAGANDOWA



› Jaką rolę odgrywała propaganda w czasie II wojny światowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *