
BILLBOARDY

REGULAMIN I KARTA ZGŁOSZENIA <<KLIK>>
1.Humans are social beings because they need the support of others just to survive.
2. Ancient sources of social thought
Plato (Platon) – was a Greek philosopher born in Athens. He founded the Platonist school of thought and the Academy, the first institution of higher learning on the European continent. His teacher was Socrates and his student was Aristotle.
-no human being is self-sufficient (samowystarczalny)
-people work together to create a state
-everyone has a specific function in the society
Aristotle – Greek philosopher, he founded the Lyceum
-he is the creator of classical antropological theory
-he said, that humans was allegedly (rzekomo) social animals and could not function outside groups.
-ability to communicate and ability to speak are human features
Marcus Tullius Cicero was a Roman philosopher
-humans need community life (życie zbiorowe – w sensie wspólnoty)
-explains and justifies (uzasadnia i wyjaśnia) the natural law in the context of state
-natural law is universal rules governing the social world
Seneca wasas a Roman Stoic (Stoicism is a school of philosophy) philosopher and writer.
-people need others, not state
Saint Augustine (Augustine of Hippo) – theologian, philosopher, bishop, author of many important works.
-everyone is a part of the social community no matter where he comes from
Metaphysics – metafizyka (science of the being/existence).
*Being/existence is the material or immaterial existence of a thing.
Ontology – ontologia (science of the structure of being). Nauka o strukturze bytu, rzeczywistości.
Jak zbudowany jest byt?
Monism – monizm – wszystko co istnieje zbudowane jest z jednej substancji.
Dualism – dualizm – byt składa się z dwóch substancji: materii (ciała, substancji fizycznej) oraz ducha (idei, formy, to co niedostępne dla zmysłów)
Pluralizm – istnieje wiele substancji niematerialnych/duchowych a w świecie zmysłowym moga one przejawiać się w formie cielesnej.
Czym jest to co istnieje?
Spiritualism – spirytualizm – istnieje tylko substancja duchowa, która jest budulcem wszystkiego (czy nasze istnienie jest tylko wymysłem naszego umysłu?)
Materialism – materializm – realne są tylko byty materialne, czyli dostępne dla zmysłów.
Główne kierunki antropologii filozoficznej:
MONIZM
Monizm spirytualistyczny
George Berkley – świat to wytwór ludzkiej świadomości – nie ma tu żadnych substancji materialnych – wszystko co namacalne jest wytworem naszego umysłu – tylko Bóg może obserwować rzeczywistość taką jaka jest (czyli tę duchową)
Monizm materialistyczny
Byt jest materią (świat składa się z atomów) – człowiek jest tylko ciałem – Karol Marks, Fryderyk Engels i marksizm przykładem
DUALIZM
Dualizm radykalny (spirytualistyczny)
-Człowiek jest złożony z duszy i ciała
-Platon mówił o nieśmiertelnej duszy i śmiertelnym ciele – śmierć uwolni duszę, która jest ograniczona przez ciało
-św. Augustyn z Hippony duch ludzki jest doskonały, ponieważ jest najbliżej Boga; ciało przeszkadza i oddala od Boga (poprzez potrzeby cielesne i dążenie do zdobywania dóbr doczesnych)
-Kartezjusz „Cogito ergo sum” człowiek to dusza (myśląca) i ciało (cielesne i zmysłowe doznania)
Dualizm umiarkowany
-ciało i dusza są ze sobą nierozerwalnie związane – nie mogą istnieć bez siebie
-Arystoteles – byt składa się z materii (ciało) i formy (dusza) – dusza stanowi źródło życiowej energii, bez niej nie można istnieć
-św. Tomasz z Akwinu – byt cielesny składa się z formy (aktu) oraz materii (możności) – potrzebne są dusza i ciało żeby można istnieć
PERSONALIZM
-XX w.
-nurt związany z chrześcijaństwem
-pojęcie osoby ludzkiej i godności
-osoba ludzka jest bytem nadrzędnym, dlatego należy podporządkować życie społeczne jednostkom
-ks. Karol Wojtyła – człowiek jest duszą ucieleśnioną = ciałem obdarzonym duszą – (łac. corpore et anima unus) – jedność duchowo-cielesna
Obszary refleksji filozoficznej
*Emocjonalizm – uczucia motywem działania
*Empatyzm – powinniśmy wczuwać się w sytuację innych osób, aby zrozumieć dlaczego postępuje tak a nie inaczej
*Emotywizm – nasze decyzje wynikają głównie z uczuć, racjonalne poznanie oddalone na dalszy plan
I. Definicja państwa (wg. Jellinka):
-suwerenna terytorialnie (TERYTORIUM) – territory
-przymusowa organizacja (LUDZIE) – forced organization
-wyposażona we władzę, którą sprawują powołane do tego instytucje (WŁADZA) – central authority.
Państwo wg. Arystotelesa – wspólnota ludzi (podział na obywateli i pozostałych, którzy też są potrzebni) dążąca do realizacji zasad etycznych (dobra, sprawiedliwości) –> dla zainteresowanych artykuł >>KLIK<<
Państwo wg. marksistów (Marxists) powstało w wyniku walki klas. (główni teoretycy: Karol Marks, Fryderyk Engels). Rewolucja miała zlikwidować państwo będące formą ucisku proletariatu przez klasy wyższe. Włodzimierz Lenin pisał: „Państwo jest machiną do utrzymywania panowania jednej klasy nad drugą. „
–> artykuł >>KLIK<<
II. CECHY PAŃSTWA:
a. suwerenność (national sovereignty).
– suwerenność wewnętrzna (internal sovereignty)
– suwerenność zewnętrzna (external sovereignty)
b. terytorium
c. przymusowość (władza) (state compulsion)
III. GENEZA (POCHODZENIE) PAŃSTWA
b. Teorie umowy społecznej (social contract theory)
-państwo jest rezultatem umowy między społeczeństwem a władzą (dla zachowania pokoju i bezpieczeństwa)
-powstały w nowożytności: Thomas Hobbes, John Locke, Jean Jacques Rousseau
-społeczeństwo niezadowolone może się zbuntować i wypowiedzieć posłuszeństwo
c. teorie podboju i przemocy
-państwo powstało w wyniku podboju ludów słabszych przez silniejsze
– Ludwik Gumplowicz
d. koncepcja marksistowska
-powstanie państwa w wyniku przejęcia władzy bogatszych nad ubogimi (przewaga ekonomiczna = przejęcie władzy)
-podatki narzucone przez silniejszych
-główni teoretycy: Karol Marks, Fryderyk Engels
IV. Funkcje państwa:
-wewnętrzna
-zewnętrzna
-gospodarczo-organizatorska
-socjalna
-kulturalno-oświatowa
-wychowawcza
V. Władza państwowa – relacja w której rządzący narzucają rządzonym określone normy postępowania i egzekwują ich przestrzeganie.
a. Władza jest zorganizowana (organy, instytucje, urzędy, biurokracja), suwerenna (powinna być niezależna) oraz zawiera elementy przymusu (bo rządzący wymuszają przestrzeganie prawa)
b. Aby mogła funkcjonować musi być legitymizacja władzy (legitimization of power)– uprawomocnienie władzy oparte na społecznej akceptacji, powszechne przekonanie, że sprawowanie władzy przez określone podmioty jest zasadne, usprawiedliwione
c. typy legitymizacji władzy wg. Webera:
– legitymizacja tradycyjna – opiera się na przekonaniu lub tradycji, że sprawowanie władzy przez daną osobę jest słuszne
– legitymizacja charyzmatyczna – opiera się na przekonaniu, że rządzący posiada wyjątkowe cechy, predysponującego go do sprawowania władzy
– legitymizacja legalna – opiera się na obowiązujących w państwie przepisach prawnych
WOS
Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie 2022
Podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie 2019
Program nauczania 2022
Program nauczania 2019
*Wymagania na oceny klasa 1 – nowa podstawa programowa 2022
*Wymagania na oceny klasa 2
*Wymagania na oceny klasa 3
*Wymagania na oceny klasa 4
HISTORIA I TERAŹNIEJSZOŚĆ
Podstawa programowa
Program nauczania
Przedmiotowy system oceniania
HISTORIA
-zakres podstawowy
Podstawa programowa
Program nauczania. Historia. Zakres podstawowy. Nowa edycja 2022
Program nauczania. Historia. Liceum i technikum. Zakres podstawowy
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 1. Zakres podstawowy 2022
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 2. Zakres podstawowy
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 3. Zakres podstawowy
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 4. Zakres podstawowy
-zakres rozszerzony
Podstawa programowa
Program nauczania. Historia. Zakres rozszerzony. Nowa edycja 2022
Program nauczania. Historia. Liceum i technikum. Zakres rozszerzony
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 1. Zakres rozszerzony 2022
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 2. Zakres rozszerzony
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 3. Zakres rozszerzony
Przedmiotowy system oceniania. Historia. Klasa 4. Zakres rozszerzony
Wybory w Polsce mają na celu wyłonienie przedstawicieli sprawujących władzę w imieniu suwerena, czyli narodu.
Wynik wyborów powinien w jak największym stopniu odzwierciedlać wolę narodu.
Prawo wyborcze musi zapewniać wyłonienie stabilnej i skutecznej władzy.
Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy reguluje organizację i przebieg wyborów do: Parlamentu Europejskiego, Sejmu RP, Senatu RP, Prezydenta RP, rad gmin, powiatów i sejmików wojewódzkich, na wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
PIĘĆ PRZYMIOTNIKÓW WYBORCZYCH:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, iż „wybory do Sejmu są powszechne, równe, bezpośrednie i proporcjonalne oraz odbywają się w głosowaniu tajnym”, są więc pięcioprzymiotnikowe.
Wybory do Senatu RP „są powszechne, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym”. Wyboru senatorów dokonuje się według zasady większościowej, nie ma więc formalnego zastosowania zasada proporcjonalności.
DEMOKRACJA POŚREDNIA A BEZPOŚREDNIA
Representative democracy/ electoral democracy / indirect democracy is a type of democracy where representatives are elected by the public. So the power belongs to people, but they have their own representatives (eg. politican or institution). Representative democracy can be organized in different ways including both parliamentary and presidential systems of government.
In a pure or “direct” democracy the power to govern lies directly in the hands of the people. Direct democracy or pure democracy is a form of democracy in which the electorate decides on policy initiatives without elected representatives as proxies (pełnomocnik).
Examples of direct democracy:
Popular/citiziens initiative – inicjatywa ludowa/obywatelska = obywatelska inicjatywa ustawodawcza
– is a way for people to take an active part in making of policy or propose a new laws.
-circulation is needed – the process of gathering signatures.
– to prawo do przedstwienia parlamentowi projektu aktu prawnego i rozpoczęcia procesu ustawodawczego . Konieczność zebrania 100 000 głosów poparcia.
Art. 118 Konstytucji:
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Senatowi, Prezydentowi Rzeczypospolitej i Radzie Ministrów.
2. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje również grupie co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.
Referendum, plebiscite or ballot measure (Głosowanie referendalne) is a direct vote by the electorate on a proposal, law, or political issue.
*Ballot (Karta do głosowania)
*Popular Vote – The vote for a candidate or issue made by the qualified voters.
SŁOWNIK TERMINÓW WYBORCZYCH: https://www.eac.gov/sites/default/files/glossary_files/Glossary_Polish.pdf
REFERENDUM
Przepisy: Konstytucja RP art 125 oraz ustawy: ustawa z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym oraz ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym
Polega na udzieleniu na urzędowej karcie do głosowania odpowiedzi pozytywnej „Tak” lub negatywnej „Nie” na postawione pytania albo na wyborze między zaproponowanymi wariantami rozwiązań.
Referenda w Polsce po 1989 roku:
Referendum lokalne – Ustawa o referendum lokalnym – odbywa się na szczeblu samorządowym – 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy lub powiatu, 5% uprawnionych mieszkańców województwa. Frekwencja co najmniej 30%, połowa za.
Plebiscyt – wyrażenie, poprzez głosowanie, woli ludności w sprawie przyłączenia spornego terytorium do któregoś z istniejących państw lub utworzenia nowego, niezależnego państwa. Plebiscyt na Śląsku (1921)
Weto ludowe – w Polsce nie obowiązuje – istnieje jedynie na szczeblu lokalnym, zbliżone do referendum lokalnego.
W państwach demokratycznych obywatelom przysługuje prawo do udziału w kształtowaniu polityki państwowej.
Partycypacja – obywatele decydują w istotnych dla państwa sprawach (głosują w wyborach, współdecytują)
Konsultacje – proces podejmowania decyzji przez reprezentantów władzy (ludzie mogą wyrazić swoją opinię).
Informowanie – przekazanie podstawowych informacji o podejmowanych decyzjach.
Brak informacji – w państwach totalitarnych i autorytarnych.
Demografia (rozkwit gospodarczy, przyrost liczby ludności)
Gospodarka
WSIE
– Produkcja rolna i hodowla zwierząt
– samowystarczalność gospodarstw
– wzrost produkcji (karczowanie lasów, trójpolówka)
– podatne na klęski żywiołowe
– przejście od dwupolówki do trójpolówki
– nowoczesne narzędzia rolnicze: narzędzia drewniane zastępowano żelaznymi, radło zastąpiono pługiem koleśnym, upowszechniono stosowanie żelaznej brony, kosy zastępowano sierpami, zastosowano chomąto, młyny wodne i wiatraki
-klasztory przyczyniły się do upowszechniania nowych rozwiązań
– życie codzienne wsi
-władanie ziemią (własność podzielona i poddaństwo), nowe formy osadnictwa
-typy wsi (ulicówka i owalnica)
MIASTA
Rozwój miast
a) urbanizacja (X-XIII w.), odrodzenie miast, wzrost zapotrzebowania na produkty rzemieślnicze
-miasta zakłada się przy szlakach handlowych, w miejscach targowych, przy ośrodkach władzy świeckiej lub duchownej
-to ośrodki życia handlowego, politycznego, gospodarczego, religijnego i kulturalnego
-korzystano z infrastruktury miejskiej pozostałej po miastach starożytnych lub budowano nowe
– później rozwój gospodarki towarowo – pieniężnej
b. cechy miast średniowiecznych
-mury miejskie
-domy mieszczan (kamienice, trzeba w górę je ciągnąć, bo mało miejsca)
-zabudowa gęsta (pożary)
-ratusz i rynek (waga miejska, pręgierz, sukiennice)
-kościół (kościoły, klasztory, szpitale)
-ulice przecinają się pod kątem prostym
-ulice brukowane, brak kanalizacji,
c. ustrój miejski
– mieszkańcy miasta są ludźmi wolnymi
-na czele miasta stoją samorządy (kontrola finansów, administracja, handel, wymiar sprawiedliwości) z radą miejską (rajcowie miejscy z burmistrzem)
-ława miejska (ma funkcje sądownicze)
-miasta mają zróżnicowane prawa
d. ORGANIZACJA WŁADZ MIEJSCKICH
e. rzemiosło
-powstają cechy – rzemieślnik musi do niego należeć, aby prowadzić warsztat (mistrz posiada zakład, w którym zatrudnia czeladników i uczniów), inaczej określa się go mianem partacza (czyli tego co jest poza cechem)
-gałęzie rzemiosła: sukiennictwo, metalurgia, budownictwo…
-cech ma za zadanie dbać o jakość wytwarzanych towarów, bronić swoich członków przed konkurencją, zapewniał bezpieczeństwo i nadawał uprawnienia mistrzowskie
f. handel
-handel na targach i jarmarkach
-rozwijają się szlaki handlowe lądowe i morskie
-miasta włoskie handlują z Lewantem (tereny zajęte przez Arabów i Turków) – najbogatsze tworzą miasta-państwa (republiki) np. Wenecja, Genua, Florencja
-handel morski statki zwane kogami (duże statki kupieckie)
-glidie – zrzeszenia kupców – mają zapewnić bezpieczeństwo w czasie podróży i ograniczać możliwość handlu kupcom z innych miast
-hanza – związek kupiecki stworzony na północy Europy (M. Bałtyckie i M. Północne) należało do niego wiele miast europejskich (Lubeka, Hamburg, Gdańsk, Kraków, Toruń, Wrocław, Ryga)
– rozwija się gospodarka towarowo-pieniężna, zwiększa się ilość monet w obiegu
-później rozwój banków i wykorzystanie weksli
-zaczynają rozwijać się pierwsze banki udzielające kredytów
-do obrotu wchodzą weksle
-prawo składu – każdy przybywający do miasta kupiec musi wyłożyć swoje towary
-organizowane są jarmarki
MAPA INTERAKTYWNA SZLAKI HANDLOWE W ŚREDNIOWIECZU
https://easyzoom.com/imageaccess/ec482e04c2b240d4969c14156bb6836f
Medieval trade route networks
Przez współczesne terytorium Polski przebiegała tzw. droga Via Regia, która biegła od Zgorzelca, przez Wrocław, Kraków i dalej w kierunku na Ruś. Mapa uwzględnia również szlak handlowy o charakterze południkowym, biegnący od Gdańska w kierunku na południe. Szlak ten dalej przebiegał przez Bramę Morawską, która stanowiła naturalne przejście pomiędzy Sudetami i Karpatami.
ROZWÓJ FEUDALIZMU
ARCHITEKTURA GOTYCKA
Proszę wypisać kilka przykładów architektury i sztuki gotyckiej w Polsce.