I PRAWO
- Definicja prawa:
a. w ujęciu przedmiotowym:
-normy regulujące relacje między ludźmi na danym obszarze
-to zakazy i nakazy regulowane przymusem państwowym
-zawiera reguły uznawane za właściwe (legalne) i niewłaściwe (nielegalne)
b. w ujęciu podmiotowym:
-to uprawnienia dotyczące danego podmiotu stosunków prawnych (człowieka, obywatela, organizacji)
-jeżeli danej jednostce przysługują jakieś prawa (np. autorskie albo wyborcze)
*prawo podmiotowe zagwarantowane w normach prawa przedmiotowego to określone uprawnienie, np. prawo do nauki, prawo do własności, wolność lub swoboda (np. wolność słowa, swoboda poruszania się).
2. Pozytywizm prawniczy – prawo pozytywne – reguły ustanowione lub uznane przez różne organy państwa.
-prawo tworzy człowiek
-prawo jest zmienne, bo władza może je aktualizować
-prawo nie ma związku z moralnością (obowiązuje niezależnie od tego czy jest dobre i sprawiedliwe czy nie)
*Formuła Radbrucha (Gustaw Radbruch) – normy rażąco niesprawiedliwe i nieludzkie nie powinny zasługiwać na miano prawa, nawet ustanowione poprawnie (św. Augustyn lex iniusta non est lex.
-po II wś spór się pojawił (naziści mają odpowiedzieć za zbrodnie, które były zgodne z prawem III Rzeszy) – procesy norymberskie
-1991 – 2004 – procesy strzelców przy murze berlińskim (strzelali do ludzi uciekających z NRD do RFN
3. Naturalizm prawniczy – prawo naturalne – odwołuje się do woli Boga, natury ludzkiej, wartości uniwersalnych. Prawo może funkcjonować nawet bez akceptacji organów władzy. Ważne w systemie prawa międzynarodowego i systemie ochrony praw człowieka.
– prawo wynika z praw boskich lub uniwersalnych wzorców postępowania
-prawo jest niezależne od człowieka
-państwo nie tworzy prawa, ale potwierdza, które reguły są obowiązujące
-prawa te są trwałe, uniwersalne
-prawo i moralność ściśle się przenikają (życie, sprawiedliwość, dobro)
-pojęcia z zakresu prawa naturalnego są zbyt uniwersalne, ogólne, mało precyzyjne aby mogły określać stosunki społeczne.
II NORMY PRAWNE
4. Normy społeczne – wzorce zachowań przyjęte w danej zbiorowości:
a. normy moralne – wywodzą się z systemów etycznych, odwołują się do wewnętrznego przekonania o tym, co jest dobre a co złe (słuszne/niesłuszne, sprawiedliwe/niesprawiedliwe)
Przykłady
-etyka sokratejska
-obowiązek solidarności wg. Jana Pawła II
-imperatyw kategoryczny Kanta
b. normy religijne – mówią o tym co jest dobre i złe według danego systemu religijnego
-w Iranie, Arabii Saudyjskiej i Izraelu są obowiązującym prawe, państwowym
Przykłady:
-obowiązek świętowania szabatu w judaiźmie
-obowiązek uczestniczenia w niedzielnej mszy w katolicyźmie
-obowiązek postu w czasie ramadanu w islamie
c. normy obyczajowe – wynikają z tradycji zachowanych w danym społeczeństwie (obyczaj – przekazywana z pokolenia na pokolenie reguła zachowania)
-co wypada robić? a co nie wypada?
-konsekwencją nieprzestrzegania – sankcje rozporoszone (nieformalne) – negatywne reakcje ze strony społeczeństwa, marginalizacja, ograniczanie kontaktów, uznanie za osobę niekulturalną
Przykłady:
-savoire-vivre
-protokół dyplomatyczny
-netykieta w Internecie
d.normy zwyczajowe – ZWYCZAJ – jest łagodniejszy niż obyczaj – stąd też reacja społeczeństwa nie będzie tak ostra w przypadku jego złamania.
Przykład:
-zwyczaj lania wody w lany poniedziałek – śmigus-dyngus
-łamanie się opłatkiem w Wigilię
e. normy prawne – mają na celu kontrolę zachowania człowieka ale nie wpływają na jego mentalność
-powstają w wyniku działania prawodawcy – organu władzy, który ustala prawo
– są zagwarantowane przymusem państwowym – za złamanie grożą sankcje skupione (formalne) – podmiot ponosi karę – egzekwowaniem prawa zajmują się służby i organy państwowe – sądy, prokuratura, policja
Przykłady:
-zakłócanie porządku publicznego
-członkostwo i wewnętrzne kary w Związku Harcerstwa Polskiego
*Legislacja – proces ustalania norm prawnych i wprowadzania go do porządku prawnego
5. Przepisy prawne:
-to tekst będący logicznym zapisem prawa (np. artykuł prawa, paragraf, ustęp)
-norma prawna nie jest przepisem prawnym bo jest zbyt ogólna (nie jest precyzyjne zapisana w akcie prawnym)
Klasyfikacja norm prawnych:
a. podział ze względu na rodzaj sankcji:
-norma doskonała(lex perfecta) – za jej naruszenie sankcją jest uznanie czynności za nieważną
– norma więcej niż doskonała(lex plus quam perfecta)-opatrzona jest sankcją nieważności aktu stosującego taką normę oraz inną sankcją prawną, zwykle sankcją karną
-norma mniej niż doskonała ( lex minus quam perfecta)- opatrzona jest jedynie sankcją karną; nie unieważnia jednak dokonanej czynności stosującej te normę.
– norma niedoskonała( lez imperfecta)- to norma dla której w systemie prawa nie można znaleźć sankcji. Normy te występują najczęściej w prawie konstytucyjnym, prawie rodzinnym i prawie administracyjnym.
b. podział ze względu na moc obowiązywania:
-norma bezwzględnie obowiązująca -imperatywna (ius cogens) ustalają jeden rodzaj powinnego zachowania nie przewidując innej opcji do wyboru dla adresata pod rygorem sankcji. Np.: „termin przedawnienia nie może być przedłużany przez czynność prawną”
-norma względnie obowiązująca – dyspozytywna (ius dispositivum) – pozostawiają podmiotom wybór zachowania w danych okolicznościach. Np.: „zobowiązuje nabywcę jeżeli strony nie postanowiły inaczej…” lub
„…w braku odmiennego postanowienia…”
c. kryterium podziału ze względu na adresata:
-norma generalna – określa adresata przez wskazanie jego cechy, która może być wspólna dla różnych podmiotów (np. bycie człowiekiem, prezydentem, posłem, obywatelem)
-norma indywidualna – konkretnie wskazuje odbiorcę – np. z imienia i nazwiska, nazwy przedsiębiorstwa itp.
d. kryterium dyspozycji, określenia powinności:
-norma ogólna (abstrakcyjna) (lex generalis) to reguła powszechnie obowiązująca, obejmująca szeroki zakres spraw i adresatów np.: „kto zabija człowieka podlega karze…”
– norma szczególna (konkretna) (lex specialis) to reguła ustanawiająca wyjątki od postanowień reguły powszechnej np.: „kto będąc pod wpływem silnego wzburzenia wynikającego z obrony
koniecznej zabija człowieka…”
6. Budowa normy prawnej – dwa stanowiska
a. Stanowisko trójelementowej normy prawnej. Według tego stanowiska normę prawną dzielimy na:
1. hipotezę – określa adresata normy (wskazuje czyje zachowanie dana norma reguluje), jego cechy (wiek, zawód) i okoliczności (miejsce, czas, zjawiska).
2. dyspozycję – określa zachowanie adresata w sytuacji wskazanej w hipotezie. Wskazuje jego uprawnienia lub obowiązki.
3. sankcję – precyzuje konsekwencje prawne, zastosowane wobec adresata w przypadku zachowania niezgodnego z dyspozycją.
b. stanowisko polimorficzne (wielopostaciowe) konstruujemy normę prawną na wiele sposobów, w zależności od zamierzonego celu, np. normy sprężone, składające się z:
-normy sankcjonowanej (wyraża powinność określonego zachowania się adresata normy, zakazy lub nakazy zachowania) HIPOTEZA+DYSPOZYCJA
-normy sankcjonującej (zakres zastosowania/hipoteza, zakres normowania/dyspozycja).
III Rodzaje i gałęzie prawa
7. Gałąź prawa – zbiór norm prawnych, regulujący daną dziedzinę życia, np.: prawo prywatne: chroni interesy jednostki, reguluje stosunki osobiste i majątkowe; prawo publiczne: służy ochronie interesów państwa jako dobra wspólnego wszystkich obywateli.
8. Ze względu na zakres regulacji prawa w Polsce oraz istniejące gałęzie prawa wyróżniamy:
prawo cywilne,
prawo karne,
prawo administracyjne,
prawo konstytucyjne,
prawo rodzinne i opiekuńcze,
prawo finansowe,
prawo pracy,
prawo prywatne międzynarodowe,
prawo międzynarodowe publiczne,
prawo europejskie,
prawo kościelne,
prawo zwyczajowe.
9. Podstawowe gałęzie prawa:
a) prawo cywilne: reguluje stosunki majątkowe i osobowe pomiędzy obywatelami, np. (prawo cywilne zobowiązania – zasady zawierania umów, prawo rzeczowe: własność, użytkowanie, zastaw, hipoteka,
prawo spadkowe: zasady dziedziczenia,
b) prawo karne: wprowadza zakazy i nakazy pewnych zachowań, reguluje stosowanie przez państwo sankcji w razie ich naruszenia:
– rodzaje przestępstw i grożące za nie kary,
-zasady postępowania przed sądem karnym,
-zasady wykonywania kar.
c) prawo administracyjne: reguluje stosunki pomiędzy organami administracji państwowej i obywatelami oraz normuje organizację i funkcjonowanie instytucji i organizacji państwowych:
-zasady funkcjonowania organów i instytucji państwowych,
-zasady postępowania przed organami administracji publicznej
10. System prawa – uporządkowany zbiór regulacji, którego elementy są powiązane ze sobą i obowiązują na terenie danego państwa.
System prawa może się zmieniać i działa według określonych zasad:
-hierarchiczności – każda norma prawna ma określoną pozycję (rangę) względem innych
-zasada spójności – normy nie mogą się wzajemnie wykluczać
– zasada zupełności – każde zagadnienie prawne można rozstrzygnąć na podstawie norm należących do danego systemu.
11. Typy systemów prawa:

a. mieszane systemy prawa – łączą różne typy
b. system prawa pozytywnego – idea pozytywizmu prawniczego mówi, że prawo wywodzi się jedynie z regulacji wprowadzonych do systemu, inaczej:
-civil law system – system prawa stanowionego
-system rzymski
-system kontynentalny
c. system prawa precedensowego – system anglosaski – system prawa sędziowskiego – common law system – system prawa powszechnego
-precedens – wyrok sądowy mający bezpośredni wpływ na treść rozstrzygnięć sądów w takich samych lub podobnych sprawach
– nie można ujmować zasad sztywno w aktach normatywnych – jest bowiem szereg czynników, które trzeba sprawdzić
d. system prawa zwyczajowego – prawo rdzenne/ludowe
– często zasady nie są spisane, ale obowiązują
– obowiązują głównie w państwach kolonialnych, gdzie mocarstwa prawa te kodyfikowały i po prostu tak zostało.
-kraje afrykańskie, azjatyckie
e. system prawa religijnego
-odnosi się głównie do krajów muzułmańskich czy Izraela
-święte księgi, pisma i ich interpretacje czynione przez duchownych
– szariat – system prawa religijnego opierający się na fundamentalnych zasadach islamu