Aktualności

KONSULTACJE – wytyczne.

Proszę uważnie zapoznać się z poniższą wiadomością.

KONSULTACJE DLA UCZNIÓW KLAS ÓSMYCH Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE odbędą się w CZWARTEK 28 MAJA 2020 R. w godz. 10.00-10.45 s. 3.

  1. Konsultacje zwołane są dla uczniów w celu rozwikłania problemów, których nie możemy rozwiązać poprzez wdrożone zajęcia i konsultacje z wykorzystaniem nowych technologii.
  2. Na spotkanie proszę zabrać uzupełniony zeszyt przedmiotowy, abym mogła skontrolować postępy Waszej pracy zdalnej.
  3. Konsultacje stacjonarne mają charakter dobrowolny, nie będą dotyczyły omawiania nowych treści lub zadawania dodatkowych prac. Jestem dostępna dla uczniów praktycznie 24 godziny na dobę. Odpisuję na Wasze wiadomości na bieżąco. Kontaktujemy się elektronicznie poprzez Librus, pocztę e-mail (pstelmaszczyk@sp6zawiercie.pl), a także w niektórych przypadkach telefonicznie. Nowe zadania, tak jak dotychczas będą pojawiały się na mojej stronie internetowej pstelmaszczyk.pl oraz w materiałach do lekcji.

Jeżeli jednak ktoś uważa, że:

  • kontakt ze mną ma uniemożliwiony poważnymi czynnikami,
  • ma absolutną konieczność osobistej rozmowy,
    to oczywiście powinniśmy bezpośrednio wyjaśnić trudne kwestie i usystematyzować wiadomości.

Jednakże ze względu na dynamicznie rozwijającą się sytuację epidemiologiczną związaną z szerzeniem się koronawirusa SARS-CoV-2, proszę pamiętać o pewnych zasadach:

-proszę zabrać środki ochrony osobistej – maseczka + rękawiczki.
-po wejściu do szkoły należy dokonać dezynfekcji oraz wpisać się do rejestru wejść/wyjść.
-proszę również nie zapomnieć o pisemnej zgodzie rodziców na udział w konsultacjach.
-zasiadacie w specjalnie przygotowanych, zdezynfekowanych ławkach oraz zachowujemy bezpieczną odległość od siebie.

Jeżeli warunki te nie zostaną spełnione, nie będę mogła z Wami rozmawiać. Proszę, aby nie przychodziły osoby wykazujące objawy infekcji (kaszel, katar, osłabienie).

Potrzebę przeprowadzenia konsultacji zgłaszacie swoim wychowawcom.

Pozdrawiam
Paulina Stelmaszczyk

Temat: Państwo i demokracja. Konstytucja RP. (WOS)

CEL: Wyjaśnię główne zasady ustroju zawarte w Konstytucji RP oraz przedstawię hierarchię aktów prawnych w Polsce.

Na początek otwórz podręcznik na końcu – w miejscu, gdzie kartki na brzegu są czerwone ( s.199 – 236). Przewertuj te strony – nie musisz ich wszystkich czytać, wystarczy że je przejrzysz. Zwróć uwagę na budowę polskiej konstytucji.

Otwórz podręcznik na stronach 130 – 131. Przypomnij sobie, jakie zasady ustroju Polski obowiązują w Konstytucji RP.

Następnie obejrzyj poniższy film:

Przypomnij sobie czym jest demokracja. Pomogą Ci w tym poniższe filmiki:

Wprawdzie w języku angielskim, ale z pewnością sobie poradzicie.

Na koniec uzupełnij zadanie z lukami i przepisz je do zeszytu jako notatkę.

Państwoto oddzielone granicami …………………….. zamieszkiwane przez ……………….. podporządkowaną …………… . Państwo cechuje ………………………………… czyli niezależność od innych krajów oraz …………………………….. czyli środki prawne, które skłaniają obywateli do podporządkowania się istniejącym przepisom (……………., sądy). 

W państwie demokratycznym społeczeństwo posiada liczne prawa i wolności. Wyróżnia się dwa rodzaje demokracji: pośredniąi bezpośrednią. ……………………………………. polega na osobistym udziale obywateli w sprawowaniu władzy np. poprzez wybory prezydenta czy burmistrza lub referendach (tak dzieje się w …………………………….). …………………………….. demokracja to sprawowanie rządów w kraju przez przedstawicieli, których obywatele wcześniej wybrali (np. ……………………… , senatorowie, rada gminy).  W Polsce mamy oba rodzaje demokracji. 

Konstytucja (inaczej ustawa ……………………………………) to zbiór najważniejszych aktów prawnych w demokratycznym kraju. Inne akty są jej ………………………………………………… .
3 maja 1791 r. w Polsce ogłoszono ……………………….. na świecie konstytucję.  Obecna ustawa zasadnicza obowiązuje od …………. r.  i została przyjęta przez obywateli w drodze ……………………………… . Rozpoczyna się  ………………………………. czyli uroczystym wstępem. Ma ……… rozdziałów (243 ……………………………. w numeracji ciągłej) regulujących funkcjonowanie władz i instytucji. Mówi się w niej m.in. o …………………………………… władzy (ustawodawcza, wykonawcza i sądownicza) oraz że Polska jest ………………………….. z wybieralnymi przedstawicielami do władz. Obowiązuje ……………………………. czyli różnorodność w polityce i innych dziedzinach życia.
W rozdziale ……………………… jest ponad 50 praw przysługujących obywatelom Polski oraz 6 …………………………………. .Wszyscy są …………. wobec prawa. I  prawo obowiązuje wszystkich.

Temat: Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce. (WOS)

CEL: Dowiesz się, skąd i dlaczego Polskę zamieszkują mniejszości narodowe  i etniczne

Przeczytaj lekcję z podręcznika s. 108- 113.

Następnie, odnosząc się do wiedzy historycznej, w zeszycie wyjaśnij:

-dlaczego skupiska mniejszości ukraińskiej rozlokowane są w największym stopniu na terenie województwa warmińsko –mazurskiego, zachodniopomorskiego oraz pomorskiego.

-dlaczego największe skupiska Łemków (mniejszości etnicznej tradycyjnie zamieszkującej tzw. Łemkowszczyznę, czyli Beskid Niski i Sądecki) w głównym stopniu skupione są na terenie  województw: dolnośląskiego, małopolskiego i lubuskiego.

Na koniec wykonaj test w celu sprawdzenia i utrwalenia swojej wiedzy:

Temat: O żołnierzach niezłomnych (klasa 4)

Celem dzisiejszej lekcji jest zapoznanie Was z wydarzeniami mającymi miejsce pod koniec II wojny światowej i w pierwszych miesiącach po jej zakończeniu. W przyszłym tygodniu dowiecie się nieco o sylwetkach najważniejszych żołnierzy wyklętych.

I. Lekcję zaczynamy od krótkiego, ale dosyć trudnego filmu. Proszę uważnie posłuchać, bo mowa jest o bardzo ważnych sprawach, które zadecydowały o ustroju i przyszłości powojennej Polski.  

W trakcie oglądania zastanów się:

  1. Jakie były okoliczności wybuchu II wojny światowej?
  2. Kto zaatakował Polskę 17 września 1939r.?
  3. Co (albo kto) zadecydowało o przyszłości Polski po II wojnie światowej?
  4. W jaki sposób komuniści przejęli władzę w Polsce, mimo iż na emigracji przebywał legalny polski rząd?

II. Następnie przeczytaj w podręczniku podrozdziały „Plany Stalina” (s. 145). W jaki sposób komuniści przejęli władzę w Polsce?

III. Zapisz w zeszycie notatkę:

IV. Czy polskie społeczeństwo było bierne wobec przejęcia władzy w Polsce przez komunistów? Przeczytaj podrozdział „Polska pod władzą komunistów” (s. 146).

V. Czy walka pomiędzy żołnierzami dawnej AK (Armii Krajowej, żołnierzami wyklętymi) a zalegalizowaną władzą komunistyczną (Armia Czerwona-wojsko, MO – Milicja Obywatelska, UB – Urząd Bezpieczeństwa) była walką równą? Zwróć uwagę, że po dwóch stronach tej walki znajdowali się Polacy.

VI. Zapisz dalszy ciąg notatki:

2.8 maja 1945 roku zakończyła się II wojna światowa. Władzę w Polsce przejęli komuniści, lecz niektóre oddziały AK nie podporządkowały się. Postanowili walczyć z nową władzą – to żołnierze niezłomni (wyklęci).

VI. Obowiązkowa praca domowa – uzupełnij ćwiczenie. Karta pracy do pobrania znajduje się poniżej:

Karta Pracy Żołnierze Wyklęci

Temat: Czasy stanisławowskie (klasa 6)

T: Czasy stanisławowskie.

Temat rozłożony na dwie jednostki lekcyjne.

W trakcie kolejnych dwóch lekcji dowiesz się jakie były kulturalne i gospodarcze aspekty panowania ostatniego króla Polski.

I. W ramach przypomnienia wiadomości z poprzedniej lekcji obejrzyj poniższy film;

II. Przypomnij sobie, w jaki sposób doszło do elekcji Stanisława Augusta Poniatowskiego?

III. Przeczytaj z podręcznika podrozdział „Sejm rozbiorowy” (s. 196 – 197). Następnie przyjrzyj się ilustracji w podręczniku przedstawiającej Rejtana i zastanów się nad poniższymi pytaniami (spróbuj samodzielnie sobie na nie odpowiedzieć – poprawne odpowiedzi znajdziesz na końcu lekcji). W odpowiedziach na pytania pomoże Ci również poniższy film.

Pytania (nie musisz nic zapisywać)

  1. Dlaczego Tadeusz Rejtan leży pod drzwiami?
  2. Co chce przez swoje gesty osiągnąć?
  3. Na co wskazuje jedna ze stojących postaci?
  4. Co może oznaczać ten gest?
  5. Jakie emocje związane z otwarciem sejmu rozbiorowego wyrażają inne postacie?
  6. Kto jest tu symbolem tchórzostwa, a kto odwagi?

III. Zapisz notatkę lekcyjną:

1.Sejm rozbiorowy zwołany do Warszawy w 1773 r. pod presją obcych wojsk i przy udziale wielu przekupionych posłów ratyfikował konwencję rozbiorową. Na sejmie powołano Radę Nieustającą – władzę wykonawczą (rząd RON). Utworzono Komisję Edukacji Narodowej, która w 1775 r. powołała Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych (cel –  wydawanie podręczników, opracowywanie programów szkolnych oraz kontrolowanie działalności pedagogicznej szkół).

IV. Przeczytaj podrozdział „Kultura czasów stanisławowskich” (s. 198 – 202). Zastanów się, jak rozwijały się teatr, literatura i prasa w czasach panowania ostatniego króla Polski.

V. Zapisz notatkę:

2.Czasy stanisławowskie to okres rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego obejmujący wiele sukcesów i osiągnięć rozwijających kulturę narodową. np.:
-założenie Teatru Narodowego
-literatura – Powrót Posła Juliana Ursyna Niemcewicza, satyry i bajki Ignacego Krasickiego
-architektura – Pałac Na Wodzie,
-malarstwo i rzeźba klasycyzmu – Canaletto (Bernardo Bellotto) oraz Marcello Bacciarelli.

PRACA DOMOWA NA OCENĘ

Wypełnij kartę pracy CZASY STANISŁAWOWSKIE. Nieparzyste numery z dziennika wykonują kartę grupy A. Parzyste numery z dziennika wykonują kartę grupy B. Pracę domową przesyłamy przez LIBRUSA lub na adres e-mail. Następnie proszę ją wkleić do zeszytu.

Czas wykonania zadania – tydzień.

Czasy stanisławowskie A (.pdf)
Czasy stanisławowskie B (.pdf)
Czasy stanisławowskie A (.docx)
Czasy stanisławowskie B (.docx)

Jeżeli uczeń nie ma możliwości wydrukowania pracy, proszę przesłać mi uzupełniony plik lub zdjęcie odpowiedzi zapisanych w zeszycie.

Jednocześnie zaznaczam, że nauczona doświadczeniem, jestem zmuszona wprowadzić mniej liberalne zasady oceny Waszych prac. Bądźmy poważni – wczoraj otrzymałam karty pracy zadane Wam na początku kwietnia. Tak więc – nieprzesłanie karty pracy skutkować będzie oceną niedostateczną. Każdy dzień opóźnienia, względem daty podanej w systemie Librus obniża ocenę o jeden stopień.

Jednocześnie przypominam, że do klasyfikacji konieczne jest posiadanie co najmniej trzech pozytywnych ocen.



Odpowiedzi do pytań 1-6
1.Rejtan był szlachcicem, który własnym ciałem zagrodził wejście do Sali poleskiej podczas sejmu rozbiorowego w Warszawie 1773 r. by nie dopuścić do zawiązania konfederacji przez marszałka Adama Ponińskiego
2.Pokazuje, że szlachta (a przynajmniej jej część) nie zgadza się na rozbiór Rzeczpospolitej.
3 i 4.   Adam Poniński wskazuje na drzwi, za którymi znajduje się wojsko rosyjskie, będące „straszakiem” dla tych, którzy mogliby się państwom zaborczym.
5. Różne. Bezradność (Franciszek Salezy Potocki), obojętność (Michał Czartoryski), znudzenie (prymas Michał Poniatowski), zaciekawienie, zniecierpliwienie (Stanisław August Poniatowski), przerażenie ( Franciszek Ksawery Branicki), rozpacz (Tadeusz Rejtan).
6. Odwaga – Tadeusz Rejtan lub konfederat ubrany na czarno, stojący z wyciągniętą szablą. Tchórzostwo – np. Stanisław August Poniatowski czy Franciszek Ksawery Branicki.

Prasówka (WOS)

Zadanie: Omówienie bieżących wydarzeń z kraju i ze świata.

Uczniowie,

nadeszła pora, aby sprawdzić waszą orientację w aktualnej sytuacji politycznej w kraju i na świecie.

Obowiązują Was zasady takie, jak na kartkówce z prasówki.

Proszę o wypisanie i krótkie omówienie pięciu wybranych przez siebie wydarzeń politycznych lub gospodarczych z ostatnich 2 tygodni (2-3 zdania).

Zadanie dodatkowe – szczegółowa analiza jednego wydarzenia z powyższych (około 10 zdań).

Proszę, aby była to praca samodzielna, w innym przypadku stawiane będą oceny niedostateczne.

Za każdy dzień zwłoki od podanego w Librusie terminu, ocena będzie obniżana o jeden stopień.

Proszę o przesłanie zadania przez dziennik elektroniczny (plik tekstowy, graficzny lub pdf).

Pozdrawiam
Paulina Stelmaszczyk