Człowiek wobec inności

Po wykonanej lekcji należy udokumentować aktywność – odesłać zdjęcie/skan uzupełnionej w zeszycie notatki lekcyjnej.

Słowo wstępu.

Słowo tolerancja pochodzi od łacińskiego <tolerare – wytrzymywać, cierpliwie znosić> i często używana jest w niewłaściwym tego słowa znaczeniu.
Tolerancja oznacza zgodę na wyznawanie poglądów z którymi się nie zgadzamy oraz praktykowanie życia, którego nie aprobujemy. Inaczej mówiąc – tolerować możemy tylko zjawiska do któych jesteśmy nastawieni negatywnie. Nie można tolerować czegoś w czym nie widzi się nic złego.

Temat: Człowiek wobec inności.

I. Najpierw przeczytaj jakie postawy człowiek przyjmuje względem poglądów innych. Podręcznik, s. 38 – 39. A następnie spróbuj odpowiedzieć sobie samodzielnie na poniższe pytania:

  1. Czym jest tolerancja, gdzie kończą się jej granice?
  2. Czy akceptacja i tolerancja to pojęcia tożsame?
  3. Jakie mogą być negatywne skutki braku tolerancji?

II. Wykonaj ćwiczenie:


Zapisz notatkę:

1.Postawy względem poglądów i zachowań drugiego człowieka:
AFIRMACJA – pełna zgoda na coś, realizacja poglądów z którymi się zgadzamy (przekłada się na działanie)
2.AKCEPTACJA – uznanie określonych reguł, wartości stylów życia za właściwe i warte szacunku.
3.TOLERANCJA – świadoma zgoda na wyznawanie, głoszenie przez innych ludzi poglądów z któymi się nie zgadzamy. Umożliwia dopuszczenie wyboru sposobu życia, którego nie aprobujemy.

Tolerancja oznacza rezygnację z przymusu jako środka wpływania na postawy innych ludzi.

4.Nietolerancja – brak zgody na wyznawanie i głoszenie odmiennych poglądów od naszych.

III. Jak myślisz, jakie negatywne zjawiska może nieść ze sobą brak tolerancji?

IV. Zapoznaj się z treścią podręcznika s. 40 – 42. Zwróć uwagę na pojęcia: stygmatyzacja, stereotyp oraz alienacja. Zapisz kolejne elementy notatki lekcyjnej.

STYGMATYZACJA – potępianie i odrzucanie jednostek przez społeczność z powodu jakiejś cechy niezgodnej z przyjętymi normami. (stygmatyzacja to inaczej etykietowanie, piętonowanie, ponieważ jednostka jest postrzegana przez pryzmat negatywnej cechy która została jej nadana).

STEREOTYP – uogólniony pogląd na temat jednostek, grup społecznych lub zbiorowości, który nie ma poparcia dowodami lub faktami.

STEREOTYP –> UPRZEDZENIA –> DYSKRYMINACJA

Stygmatyzacja oraz stereotypy wynikają z podziału na „swoich” i „obcych”.

ALIENACJA – wyeliminowanie z życia społecznego, izolowanie jednostek, najczęściej na skutek stygmatyzacji lub negatywnych stereotypów.

V. Jak można przeciwdziałać negatywnym postawom? Podaj przykłady (na podstawie podręcznika lub własnej wiedzy). Zapisz je w zeszycie.

Proszę odesłać (dzisiaj 19.10.2020 ) zdjęcie notatki przez panel „Zadania domowe” w systemie Librus. Brak zadania oznacza dla mnie brak udziału w zajęciach – nieobecność. W razie problemów proszę o kontakt.

INSTRUKCJA: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/jak-odsylac-zadania-domowe-w-synergii
Nie ma możliwości odsyłania zadań w aplikacji mobilnej – należy zalogować się przez stronę www.

Po przywróceniu zajęć stacjonarnych nastąpi kontrola nabytej wiedzy w trakcie nauczania zdalnego.

Dziękuję za uwagę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *