Absolutyzm oświecony w Prusach i Austrii w XVIII w.

I. Zapoznaj się z materiałem podręcznikowym (s. 208 – 210 do podrozdziału „Początek reform oświeceniowych w Prusach”).

Zastanów się, w jaki sposób Prusy stały się jednym z najsilniejszych mocarstw ówczesnej Europy?

Przyjrzyj się mapie na s. 210. Odpowiedz na pytania, które zostały do niej dołączone. Odpowiedzi nie musisz zapisywać.

Zapisz notatkę:

PRUSY

Budowa rządów absolutnych przez elektora Fryderyka Wilhelma Hohenzollerna (1640-1688 r.)
a. zerwanie zależności lennej Prus Książęcych od RON
b. koronacja Fryderyka I Hohenzollerna w 1701 r. na króla PRUS (zwróć uwagę na zmianę nazwy)
c. dzięki udziałowi w wojnie północnej po stronie Rosji i Saksonii uzyskał Pomorze Zachodnie ze Szczecinem.
d. scentralizował państwo tworząc nowoczesną administrację (powstały nowe kolegialne organy centralne – ministerstwa (np. Generalny Dyrektoriat Finansów, Wojny i domen; Ministerstwo Sprawiedliwości)
e. stworzenie silnej armii – „król sierżant”, dyscyplina-porządek – procedury
f. militaryzacja kraju
g. obowiązek szkolny

Fryderyk II Hohenzollern – filozof i reformator
a. wprowadził politykę merkantylizmu w państwie – bogactwo kraju liczy się poprzez zgromadzenie największej ilości kruszcu, państwo musi eksportować towary, aby się bogacić.
b. zarządzał państwem w duchu Oświecenia – tolerancja religijna, zakaz torturowania podczas śledztwa, polepszenie sytuacji sanitarnej w kraju, kodyfikacja prawa, powszechny obowiązek szkolny.
c. utrzymywał dyscyplinę w wojsku
d. udział w wojnie siedmioletniej oraz w wojnach śląskich.
e. w wyniku rozbiorów RON przyłączył do Prus kolejne ziemie.

II. Zapoznaj się z pozostałym materiałem podręcznikowym dotyczącym sytuacji w Austrii (s. 210 – 211).

  1. W tabeli „Warto wiedzieć” (s. 211) wymieniono wiele państw wchodzących w skład Monarchii Habsburskiej. Jak udało się jej tak mocno zwiększyć terytorium? Czy tylko w wyniku wojen? Niech podpowiedzią będzie dla Ciebie poniższy cytat:

    Maciej Korwin, król Węgier i Czech powiedział „ Bella gerant alii, tu, felix Austria, nube!”, co znaczy: „Niech inni walczą między sobą, a ty szczęśliwa Austrio, żeń się!”.  

2. Zapisz notatkę lekcyjną:

AUSTRIA
1. Maria Teresa i Józef II – reformy
a. wprowadzenie merkantylizmu w gospodarce
b. ujednolicenie administrację terytorialną
c. centralizacja państwa (powstała Rada Państwa)
d. nałożenie stałych podatków na duchowieństwo i szlachtę
e. reforma sądownictwa
f. reformy szkolnictwa i oświaty (zwłaszcza rozbudowa szkół podstawowych/elementarnych)
g.józefinizm – polityka wobec Kościoła i kleru:
– wydanie edyktu tolerancyjnego
-ograniczenie wpływów papieża i podporządkowanie duchowieństwa państwu
-kasata zgromadzeń zakonnych niezajmujących się szkolnictwem lub pielęgnacją chorych
h. polityka wobec chłopów
– ograniczenie pańszczyzny


W ramach utrwalenia wiadomości możesz zapoznać się z poniższą lekcją online:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *