Religia jako zjawisko społeczne

„Człowiek bez wiary jest tylko półczłowiekiem.” (Johann Wolfgang von Goethe)

Cele dzisiejszej lekcji:
-zdefiniowanie religii i religijności.
– ocena znaczenia religii w życiu człowieka.
-analiza różnego podejścia ludzi do religii.

I. Tworzymy definicję religii, a następnie porównujemy ją z definicją podręcznikową.

Religia to:
system wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy, zasady moralne i formy organizacyjne

II. Zapoznaj się z poniższą tabelą oraz wskaż religię dominującą w Polsce:

III. Krótka debata. Na podstawie prezentacji oraz tekstu lekcji przedstawiamy argumenty za oraz przecie. „Religia ma duże znaczenie dla życia społecznego i osobistego człowieka”.
Numery parzyste w dzienniku – „za”
Numery nieparzyste – „przeciw”

III. Zastanów się nad poniższymi pytaniami.
– Czy współczesny człowiek jest istotą religijną?
– Jak współcześnie rozumieć religijność?


Praca domowa
Na podstawie dostępnych źródeł przygotuj prezentację multimedialną na temat wybranego wyznania. Twoja praca powinna zawierać przede wszystkim materiały audiowizualne.

Literatura dodatkowa:
Georg Simmel, Socjologia, PWN, Warszawa 2005.
Norbert Elias, Czym jest socjologia, Aletheia, Warszawa 2010.

Jeżeli jesteś zainteresowany/a powyższymi pracami – zgłoś się.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *