„Człowiek bez wiary jest tylko półczłowiekiem.” (Johann Wolfgang von Goethe)
Cele dzisiejszej lekcji:
-zdefiniowanie religii i religijności.
– ocena znaczenia religii w życiu człowieka.
-analiza różnego podejścia ludzi do religii.
I. Tworzymy definicję religii, a następnie porównujemy ją z definicją podręcznikową.
Religia to:
system wierzeń dotyczących istnienia Boga lub bogów, pochodzenia i celu życia człowieka, powstania świata oraz w związane z nimi obrzędy, zasady moralne i formy organizacyjne
II. Zapoznaj się z poniższą tabelą oraz wskaż religię dominującą w Polsce:
III. Krótka debata. Na podstawie prezentacji oraz tekstu lekcji przedstawiamy argumenty za oraz przecie. „Religia ma duże znaczenie dla życia społecznego i osobistego człowieka”.
Numery parzyste w dzienniku – „za”
Numery nieparzyste – „przeciw”
III. Zastanów się nad poniższymi pytaniami.
– Czy współczesny człowiek jest istotą religijną?
– Jak współcześnie rozumieć religijność?
Praca domowa
Na podstawie dostępnych źródeł przygotuj prezentację multimedialną na temat wybranego wyznania. Twoja praca powinna zawierać przede wszystkim materiały audiowizualne.
Literatura dodatkowa:
Georg Simmel, Socjologia, PWN, Warszawa 2005.
Norbert Elias, Czym jest socjologia, Aletheia, Warszawa 2010.
Jeżeli jesteś zainteresowany/a powyższymi pracami – zgłoś się.