Samorząd terytorialny

1. Samorząd to forma organizacji wyodrębnionej grupy społecznej, która może decydować o sprawach dla niej istotnych.

2. Formy samorządu
a. samorząd terytorialny (powszechny) – forma organizacji ludności zamieszkującej dany obszar
b. samorząd specjalny
np. samorządy gospodarcze – rolników, zawodowe – lekarskie
c. inne – np. lokalny, szkolny itp.

3. Cechy samorządu terytorialnego:
-obejmuje osoby zamieszkujące dany teren (członkostwo z mocy prawa)
-wykonuje pewne określone zadania administracji publicznej
-posiada własną organizację (przedstawicieli wybierają ludzie)
-realizuje zasadę decentralizacji władzy (ale pozostaje pod nadzorem centralnych organów państwowych).

4.* Tradycje współczesnego samorządu terytorialnego w Polsce:
-demokracja szlachecka (sejmiki i urzędy ziemskie)

-za Stanisława Augusta Poniatowskiego reformy administracyjne – dotyczyły np. miast, które mogły decydować o wolności i porządku w nich panującym

-klęska polityczna Rzeczypospolitej zakończona w 1795 roku
trzecim rozbiorem Polski uniemożliwiła dalsze kształtowanie się polskiej samorządności (władze państw zaborczych na okupowanych przez nie terytoriach wprowadzały własne zasady administracji publicznej obowiązujące w ich państwach).

-różnorodność form sprawowania władzy lokalnej utrudniała scalenie terytorialne po odzyskaniu niepodległości przez Polskę.

-w II Rzeczypospolitej (1918–1939) odbudowano ogniwa samorządności na poziomie gminy i powiatu. Wprowadzono organy władzy wykonawczej, stanowiącej i kontrolującej.
GMINY WIEJSKIE: rada gminy i zarząd gminy (wójt+ławnicy)
GMINY MIEJSKIE: rada miejska i zarząd (burmistrz/prezydent+ławnicy)

-II wojna światowa – zwalczanie samorządności

-po drugiej wojnie światowej przeprowadzono w Polsce zmianę zasad ustrojowych państwa, wprowadzając rady narodowe różnego szczebla wyposażone w funkcje uchwałodawcze, wykonawcze i kontrolne. – likwidacja jakiejkolwiek niezależności

-w roku 1990 w wyniku gruntownych przemian społecznych połączonych ze zmianą ustroju państwa Sejm 8 marca 1990 roku po uprzedniej zmianie Konstytucji uchwalił Ustawę o samorządzie terytorialnym.

– do roku 1998 na poziomie gminy, zaś z l stycznia 1999 roku
również na poziomie powiatu i województwa.


Na podstawie Konstytucji RP:
-jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość cywilnoprawną
-wprowadzono reformę administracyjną w wyniku której powstała trójstopniowa struktura terytorialna państwa.

5. Struktura – w Polsce obowiązuje struktura trójstopniowa samorządu terytorialnego:
– gmina
– powiat
– województwo

Zasady:
-na szczeblu wojewódzkim – model dualistyczny administracji (organy samorządowe: sejmik, zarząd oraz organy administracji rządowej – wojewoda)
-samorząd lokalny to gminy i powiaty, a samorząd regionalny – województwa.

Funkcjonowanie władz samorządowych określają zasady konstytucyjne:
– subsydiarności (pomocniczości) – organy szczebla wyższego nie realizują zadań publicznych wykonywanych przez niższy szczebel
-decentralizacji władzy publicznej – samorząd w Polsce nie jest hierarchiczny – szczeble niższe samorządu nie podlegają szczeblom wyższym.

GMINA
-najmniejsza, podstawowa jednostka podziału terytorialnego w Polsce.
-zadania lokalnie
-zasada domniemania kompetencji – realizacja wszystkich zadań samorządu terytorialnego (chyba że w aktach prawnych inaczej).
-gminy wiejskie, miejsko-wiejskie, miejskie
-jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice, osiedla

POWIAT – lokalne zadania określone ustawą o charakterze ponadgminnym

WOJEWÓDZTWO – wspólnota działająca na rzecz rozwoju danego regionu
-usługi publiczne wykraczające poza zakres zadań wykonywanych przez gminy i powiaty.

6. Zadania samorządu terytorialnego
a. zadania własne


np.

b. zadania zlecone


np.

c. zadania powierzone


np.

5. Organy samorządu terytorialnego

Źródło: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fepodreczniki.pl%2Fb%2Fsamorzad-terytorialny%2FP17X1x97s&psig=AOvVaw2notiradbGjVIVbIX73oBc&ust=1623743662884000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCKjH9NLSlvECFQAAAAAdAAAAABAI

7. Źródła dochodów samorządów
a. dochody własne pozyskiwane z obszaru danej jednostki terytorialnej, np. z podatków lokalnych, z majątku (wynajem nieruchomości, sprzedaż ziemi), dochody z opłat (opłata uzdrowiskowa, skarbowa, targowa), spadki, zapisy, darowizny, mandaty ipt.
b. subwencje – środki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie realizacji zadań własnych samorządów wszystkich szczebli
c. dotacje celowe – środki pochodzące z budżetu państwa i z innych źródeł (np. innych jednostek samorządu) –> przeznaczone są na ściśle określony cel



Na co wydawane są pieniądze samorządów?

zadania własne

Ład przestrzenny i ekologia
Infrastruktura społeczna, techniczna i gospodarcza
Porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli
Edukacja, kultura, turystyka
Współpraca samorządowa i promocja gminy

zadania zlecone

Z zakresu administracji rządowej
Z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych i referendów
Podstawą jest ustawa
Gmina otrzymuje środki finansowe na realizację zadań zleconych

zadania powierzone

Zadania z zakresu administracji rządowej, właściwości powiatu, województwa
Realizacja na zasadzie dobrowolności
Podstawą jest porozumienie
Gmina otrzymuje środki finansowe na realizację zadań powierzonych

NADZÓR
-Prezes Rady Ministrów
-wojewoda
-RIO – Regionalne Izby Obrachunkowe

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *