NOTATKA:
1. Kultura masowa – dominujący typ kultury nowoczesnej przeznaczony dla szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców, w którym korzysta się powszechnie ze środków masowego przekazu – internetu, telewizji, radia i prasy. Celem jest zaspokajanie potrzeby rozrywki i wypoczynku.
2. Cechy kultury masowej
a. demokratyczny charakter – jest przystępna dla nieprzygotowanego odbiorcy
b. komercyjność
– odpowiada na zapotrzebowanie masowego odbiorcy
– schlebia niewyszukanym gustom
– tworzy się tzw. przemysł kulturowy
– widowiskowość (nieważne jak, ale ma trafić do odbiorcy)
c. znaczny poziom ujednolicenia (tzw. makdonaldyzacja)
d. globalizacja
d. homogenizacja (ujednolicenie form kultury o początkowo zróżnicowanym charakterze)
3. Co propaguje kultura masowa (w odniesieniu do wzorców)
a. postać superbohatera
b. gloryfikacja codzienności i przeciętnego bohatera bohatera
c. duża aktywność celebrytów
3. Co propaguje kultura masowa (w odniesieniu do wzorców)
a. postać superbohatera
b. gloryfikacja codzienności i przeciętnego bohatera bohatera
c. duża aktywność celebrytów
d. w przekazie często obecna przemoc
4. Krytyka kultury masowej
a. utrwala postawy bierne i konsumpcyjne, propaguje postawy charakterystyczne dla ludzi biernych i niezdolnych do samodzielnego myślenia (pozbawionych wyższych wartości)
b. ogranicza zapotrzebowanie na kulturę wysoką
c. utrwala wzorce o niewielkiej wartości społecznej
d.skłania do postaw hedonistycznych
5. Pozytywne aspekty:
a. integracja ogólnoświatowa
b. rozpowszechnianie kultury wysokiej
c. upowszechnia wiedzę naukową