Na samym wstępie kilka uwag w postaci komentarza z mojej strony. (Przepraszam za natrętnego Messengera w tle).
Lekcję możesz również opracować samodzielnie na podstawie podręcznika w oparciu o poniższe zagadnienia:
ZAGADNIENIA
1. Rodzina (w naukach społecznych i prawnych) oraz małżeństwo – definicja
2. Cechy rodziny jako grupy społecznej.
3. Modele funkcjonowania rodziny i typy rodzin.
4. Funkcje rodziny
Notatka obejmuje treści zapisane wytłuszczonym drukiem.
Temat: Rodzina
I. W pierwszej kolejności należy zdefiniować samo pojęcie rodziny jako grupy społecznej. Zapisz w zeszycie definicję:
RODZINA – najmniejsza i najpowszechniejsza forma życia społecznego, oparta na więziach emocjonalnych i związkach pokrewieństwa. Tworzą ją rodzice i ich dzieci.
II. Proszę o otwarcie podręczników na stronach 30 – 31. Zapoznajecie się z podrozdziałami „Jak powstają rodziny” oraz „Jak funkcjonuje rodzina”. Zwracamy uwagę na relacje zachodzące w rodzinie. Powyższa definicja odnosi się do nauk społecznych. W ujęciu prawnym rodzinę traktujemy na dwóch płaszczyznach:
1. Związek unormowany prawnie – Rodzinę tworzą osoby, które zawarły związek małżeński.
2. Ukierunkowanie na posiadanie potomstwa – Rodzina to osoby pozostające w związku pokrewieństwa (rodzic-dziecko).
Funkcjonowanie rodziny reguluje Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz Kodeks cywilny. Również Konstytucja RP (art. 18.) zaznacza, że rodzina pozostaje pod opieką i ochroną państwa.
III. Zapisz definicje:
MAŁŻEŃSTWO – sformalizowany, równoprawny związek mężczyzny i kobiety uregulowany normami prawnymi.
KONKUBINAT (ZWIĄZEK POZAMAŁŻEŃSKI) – nieusankcjonowany prawnie ani religijnie.
FORMALNY ZWIĄZEK PARTNERSKI – uznany prawnie związek dwóch osób (również tej samej płci), który nie jest małżeństwem. W Polsce nie obowiązuje.
IV. Zastanów się jakie cechy posiada rodzina jako grupa społeczna. Zapisz dalszą część notatki.
CECHY RODZINY jako grupy społecznej:
1. niewielka liczebność
2. oparcie na silnych więziach emocjonalnych
3.członkowie grupy utrzymują częste bezpośrednie kontakty
4.jest trwałą grupą społeczną
V. Zapoznaj się z tabelą (s. 31) – „Modele funkcjonowania rodziny”
oraz wykresem (s. 32) – „Typy rodzin”. Proszę zwrócić uwagę na cechy charakterystyczne podziału. Następnie zapisz:
TYPY RODZIN (klasyfikacja ze względu na):
a. typ małżeństwa:
-poligamia
-monogamia (jednożeństwo)
b. wielkość:
-nuklearna, mała (rodzice+dzieci)
-rozszerzona, duża (wielopokoleniowa)
c.podział władzy (pozycjo kobiety lub mężczyzny)
-matriarchalna
-patriarchalna
-partnerska
d. dziedziczenie
-patrylinearna
-matrylinearna
-bilinearna
e. forma związku
-małżeństwo
-konkubinat
-związek partnerski
f. pokrewieństwo:
– rodzina biologiczna
-rodzina zrekonstruowana
-rodzina zastępcza
VI. Czym jest pokrewieństwo?
POKREWIEŃSTWO – związek pomiędzy osobami pochodzącymi od wspólnego przodka.
VII. Zapisz jakie funkcje posiada rodzina. Funkcje te są bardzo zróżnicowane. Należy umieć je omówić oraz rozpoznać (np. na podstawie tekstu lub opisu).
FUNKCJE RODZINY:
-prokreacja i reprodukcja
-socjalizacyjna
-identyfikacyjna
-opiekuńcza
Po przywróceniu zajęć stacjonarnych nastąpi kontrola nabytej wiedzy w trakcie nauczania zdalnego.
Dziękuję za uwagę.