Zanim przejdziesz do lekcji , przypomnij sobie jakie były okoliczności upadku Polski.
I. Korzystając z tabeli z podręcznika (s. 235), przedstaw sytuację panującą na ziemiach polskich po zaborach. Zwróć uwagę na politykę państw zaborczych wobec mieszkańców dawnej Rzeczpospolitej oraz postawy tych mieszkańców wobec nowej władzy.
II. Przypomnij sobie okoliczności, w jakich doszło do wybuchu rewolucji we Francji. Co w tym czasie działo się w Polsce? Zwróć uwagę, że podjęte w tym czasie próby reformowania państwa napotkały opór części stanu szlacheckiego. Dzięki wsparciu militarnemu Rosji udało się je powstrzymać. Klęska wojsk polskich broniących Konstytucji 3 maja oraz porażka powstania kościuszkowskiego doprowadziły do upadku państwa polskiego. Wielu Polaków zdecydowało się udać na emigrację, wierząc że rewolucyjna Francja pomoże w odzyskaniu niepodległości.
III.Przeczytaj fragment „Legiony Polskie we Włoszech” (podręcznik s. 235) a następnie obejrzyj poniższy film (uwaga, głośny początek)
IV.Wykonaj poniższą kartę pracy i wklej ją do zeszytu.
Karta Legiony Polskie we Włoszech
V. Przeczytaj podrozdział „Polska w polityce Napoleona” (s. 236-238). Jakie plany miał Napoleon względem Polski? Z czego wynikało zaufanie i uwielbienie dla postaci Napoleona? Czy postawa Polaków była uzasadniona? Staraj się podejść do tych zagadnień obiektywnie, bez emocji.
VI. Zapisz notatkę:
1.Ziemie Rzeczpospolitej po III rozbiorze
a.zabór rosyjski :
– represje i rusyfikacja za czasów Katarzyny II;
– podział zaboru rosyjskiego na gubernie, surowe represje wobec uczestników powstania kościuszkowskiego (zsyłki na Syberię);
– więziono patriotów (np. Kościuszkę, Juliana Ursyna Niemcewicza), utrzymano polskie szkolnictwo
b.zabór pruski:
– ziemie polskie przekształcono w nowe prowincje (pruski podział administracyjny);
– nałożono wysokie podatki, zmuszano do służby w pruskim wojsku; utrzymano pańszczyznę;
– germanizacja polskiego szkolnictwa
c.zabór austriacki:
– nowy podział administracyjny (Królestwo Galicji i Lodomerii z gubernatorem na czele);
– umocniono podział stanowy (a także wprowadzono nowy stan – magnacki – który mógł ubiegać się o austriackie tytuły arystokratyczne za opłatą);
– rekruci do austriackiej armii; utrzymano pańszczyznę;
– germanizacja szkolnictwa i cenzura.
2. Powstanie Księstwa Warszawskiego:
– pokój w Tylży – 1807 – utworzono Księstwo Warszawskie – to kompromis między planami Napoleona i Aleksandra I kosztem Prus.
– powstało z ziem drugiego i trzeciego zaboru pruskiego.
–otrzymało ograniczoną suwerenność.
– Napoleon nadał Konstytucję – dwuizbowy sejm (senat i izba poselska), podejmujący decyzje w sprawach podatkowych i zmian w systemie prawnym; na czele państwa miał stanąć książę – król Saksonii Fryderyk August; wprowadzono Kodeks Napoleona; polski językiem urzędowym,
– w 1809 r. po wojnie Napoleona z Austrią, na mocy pokoju w Schӧnbrunn powiększono Księstwo o ziemie trzeciego zaboru austriackiego
3. Sprawa polska w latach 1809 – 1812:
– car Aleksander I zaniepokojony rozrostem Księstwa.
– przygotowania do wojny – każda ze stron chciała zjednać sobie Polaków dla siebie.
– podczas kampanii rosyjskiej Polacy odznaczyli się męstwem pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego – straciliśmy 70 tys. żołnierzy.
– w 1813 r. Warszawa została zajęta przez wojska rosyjskie, a zwolennicy porozumienia skupili się wokół Adama Jerzego Czartoryskiego.