W ramach dzisiejszej lekcji proszę o uzupełnienie poniższej karty pracy.

KARTA PRACY
Praca z tekstami źródłowymi



I.Prawo administracyjne – gałąź prawa obejmująca:
-normy regulujące funkcjonowanie i organizację organów administracji publicznej
-stosunki między tymi organami i obywatelami (na ogół jedna strona podporządkowana jest drugiej, inaczej niż w prawie cywilnym i karnym, gdzie jest równość stron)
-precyzuje sposoby powołania, kompetencje, prawa obowiązki i formę odpowiedzialności organów administracji rządowej i samorządowej

II. Źródłem prawa administracyjnego jest Kodeks postępowania administracyjnego z 1960 roku oraz akty wydawane przez różne organy administracji rządowej i samorządowej.
III. Pojęcia:
1. administracja publiczna – ogół organów państwowych lub samorządowych, które mają zarządzać życiem społecznym.
Rodzaje administracji publicznej:
-a. państwowa/rządowa
-a. samorządowa
Funkcje:
-ochrona porządku publicznego i bezpieczeństwa zbiorowego (stanowienie, stosowanie i kontrola przestrzegania prawa)
-świadczenie usług (wydawanie zaświadczeń, doręczanie zawiadomień)
2. kompetencja – uprawnienie lub obowiązek podmiotu administracji publicznej do podejmowania różnych działań celem realizacji celów.
3. organ administracji publicznej – podmiot wyodrębniony administracyjnie i potwierdzony ustawowo, który posiada określony zakres władzy państwowej
4. urząd – miejsce, gdzie urzędnicy pomagają w realizacji zadań wyznaczonych przez organy administracji publicznej
5. decyzja administracyjna – akt prawny wydawany dla obywatela przez organy administracji publicznej
6. postępowanie administracyjne – akt organu administracyjnego na temat kwestii proceduralnych wynikłych w trakcie postępowania administracyjnego
7. akt administracyjny – wydane na podstawie prawa jednostronne i władcze oświadczenie woli organu administracji publicznej, wiążące obie strony.

I. Absolutyzm oświecony
a. system polityczny, w którym władca sprawuje nieograniczoną władzę dla dobra ogółu (przeprowadza reformy militarne, oświatowe i gospodarcze w celu wzmocnienia militarnego, gospodarczego państwa).
b. cechy monarchii absolutnych to
–wzmocnienie władzy centralnej,
–rozwój organów administracyjnych pomagających w zarządzaniu państwem,
–rozwój nowej, nowoczesnej armii,
–rozwój oświaty,
–spadek znaczenia Kościoła,
–rozwój gospodarczy
II. Rosja w XVIII w. staje się mocarstwem.
–Piotr I Wielki (1682 – 1725)
–Katarzyna II (1762 – 1795)
Zagadnienia do lekcji:
-elementy przekazu medialnego
-rzetelność przekazu medialnego
-zasady bezpiecznego odczytywania przekazów medialnych
-krytyczna analiza przekazu medialnego
-techniki medialnej perswazji i manipulacji
I. Zapoznaj się z treścią podręcznika s. 96 – 97. Zwróć uwagę, czym jest przekaz medialny i czy jest on obiektywną informacją. Zastanów się również, co zawiera przekaz medialny. Następnie w zeszycie zapisz notatkę:
II. Następnie przyjrzyj się schematowi zawartemu na s.98 – 99. Zastanów się kto jest nadawcą i odbiorcą każdego przekazu medialnego oraz w jaki sposób kształtowany jest przekaz (co można zrobić, żeby on trafił do odbiorców).
Zapisz dalszy ciąg notatki:
3. Przekaz medialny powstaje w momencie wyboru wydarzenia lub faktu do zaprezentowania, a kończy się przekazaniem wiadomości konkretnemu odbiorcy. Przekaz kierowany jest do targetu, czyli konkretnej grupy docelowej.
4. Nadawcą musi być osoba wiarygodna i wzbudzająca zaufanie. Na dobór treści wpływa:
-interes nadawcy
-stanowisko ustalone przez stację czy gazetę
-linia programowa redakcji (zasady przedstawiania komunikatów)
5. Przekaz kształtowany jest poprzez formę (powinien wzbudzać emocje, czy zawierać obrazowe przykłady). Zagrożeniem dla obiektywności przekazu są:
-oszczędności lub chęć większych zysków
-nacisk (np. polityczny, obyczajowy)
6. Techniki medialnej perswazji i manipulacji (wymień):
–
–
–
–
7. Jak rozpoznać prawdziwą informację?
-sprawdź źródło
-przeczytaj więcej
-sprawdź autorów
-sprawdź źródła na które się powołuje autor przekazu
-sprawdź datę
-uważaj na stronniczość – autora i swoją
-zapytaj ekspertów
Następnie odeślij notatkę przez Clasroom.
a. przyczyny wykluczenia społecznego
– niepełnosprawność
– ubóstwo
– nałogi
– niska pozycja społeczna
– odrzucenie przez społeczeństwo
– kryminalna przeszłość
b. skutki wykluczenia społecznego
– bezradność
– wyalienowanie
– pogorszenie sytuacji życiowej
– postawy wrogości wobec otoczenia
– pojawianie się problemów psychicznych
2. Walka z wykluczeniem leży w zakresie polityki społecznej państwa
3. Metody walki z wykluczeniem społecznym
a. edukacyjne
– finansowanie edukacji dzieci z rodzin ubogich
– organizowanie różnych form dokształcania
b aktywizujące zawodowo
– organizowanie kursów zawodowych i doskonalących
– tworzenie miejsc pracy odpowiednich do potrzeb osób wykluczonych
c. prozdrowotne
– zapewnienie opieki zdrowotnej
– opieka psychologiczna, terapie i programy korekcyjne
– terapie odwykowe
d. prospołeczne
– organizowanie czasu wolnego
– warsztaty terapii zajęciowej
4. Bezrobocie to stan, kiedy jednostka w wieku produkcyjnym, mimo gotowości i zdolności do podjęcia pracy oraz starań w jej znalezieniu, nie może jej znaleźć.
Problem bezrobocia
a. bezrobocie to stan bezczynności zawodowej osoby w wieku produkcyjnym, niemogącej znaleźć zatrudnienia, mimo gotowości i zdolności do podjęcia pracy oraz starań w jej znalezieniu.
b. rodzaje bezrobocia według jego źródeł
– bezrobocie frykcyjne – dotyczy osób pozostających bez pracy przez krótki czas na skutek zmiany miejsca pracy lub zawodu
– bezrobocie technologiczne – bezrobocie będące następstwem postępu technicznego, ograniczającego zapotrzebowanie na pracę ludzką
– bezrobocie strukturalne – będące następstwem braku korelacji między zapotrzebowaniem rynku pracy a kwalifikacjami pracowników
– bezrobocie koniunkturalne – bezrobocie związane z cyklem koniunkturalnym gospodarki wolnokonkurencyjnej – nasila się w miarę pogłębiania się recesji i maleje w fazie rozkwitu
– bezrobocie sezonowe – bezrobocie występujące w branżach charakteryzujących się sezonowością produkcji
c. Społeczne skutki bezrobocia:
– trudności materialne
|– utrata statusu społecznego
– problemy natury psychicznej – obniżenie samooceny i wiary we własne siły
– problemy rodzinne
– w skrajnych przypadkach bezdomność
d. metody zwalczania bezrobocia:
– metody aktywne
działania na rzecz tworzenia nowych i zachowania istniejących miejsc pracy szkolenia dla bezrobotnych
– metody pasywne -zasiłki i pomoc socjalna dla bezrobotnych, obniżanie wieku emerytalnego oraz wydłużanie obowiązku szkolnego, dzielenie miejsc lub czasu pracy
5. Zjawisko ubóstwa
a. ubóstwo to zjawisko polegające na braku środków materialnych do zaspokojenia podstawowych potrzeb
b. rodzaje ubóstwa
– ubóstwo skrajne – poniżej minimum egzystencji
– ubóstwo relatywne – poniżej 50% średniego wynagrodzenia w kraju
– ubóstwo ustawowe – wysokość dochodu upoważniająca do otrzymywania świadczeń socjalnych
6. Ubezpieczenia społeczne w Polsce
a. rodzaje ubezpieczeń w Polsce
– emerytalne
– rentowe
– chorobowe
– od nieszczęśliwych wypadków
b. system ubezpieczeń społecznych w Polsce:
– Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS)
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS)
c. funkcjonowanie ZUS opiera się na zasadzie solidarności pokoleń –
Opracowano na podstawie podręcznika Nowa Era oraz https://www.e-historia.com.pl/131-liceum-i-technikum-po-gimnazjum/wiedza-o-spoleczenstwie-zakres-rozszerzony/3237-3-4-wykluczenie-spoleczne
I. Rządy Ottonów –
1. Rozpad cesarstwa Karolingów
– osłabienie władzy cesarskiej za panowania Ludwika Pobożnego.
-traktat w Verdun – 843 r.
-przejęcie rządów przez Ludolfingów
2. Panowanie Ottona I
a. sukcesy militarne:
– zwycięstwo na Węgrami
– podporządkował sobie Czechy
– dokonał podboju Słowian połabskich
b. koronacja na cesarza – 962 r.
3. panowanie Ottona II
a. na cesarza został koronowany za życia Ottona I
b. ożenił się z księżniczką bizantyjską Teofano
c. niepowodzenia pod koniec panowania
– klęska w wojnie z Arabami na południu Italii
– wybuch powstania Słowian połabskich
4. Panowanie Ottona III
a. regencja Teofano
b. plany budowy monarchii uniwersalnej
c. pielgrzymka do Gniezna – 1000 r.
5. Henryk II zrezygnował z koncepcji Ottona III i planował ekspansję terytorialną państwa niemieckiego.
II. Przejęcie władzy w Anglii przez dynastię normandzką:
-Normandia to obszar terytorium Franków
-wzrost potęgi Normandii za panowania Wilhelma I Zdobywcy
–najazd na Anglię – zwycięstwo nad armią Harolda Godwinsona w bitwie pod Hastings – 1066 r.
– zdobycie korony angielskiej przez Wilhelma I Zdobywcę
III. Półwysep Apeniński – rejon walki między Bizancjum, Longobardami, Ostrogotami, Arabami i Normanami (z Normandii). Powstało tam Państwo Kościele (Karol Wielki).
IV. Półwysep Iberyjski zajęty przez Wizygotów – później starcia z Arabami.
V. Feudalizm – system polityczno-prawny, charakteryzujących się rozdrobnieniem władzy, funkcjonującej na podstawie więzi lennych między seniorami a ich wasalami
2. Stosunek lenny
a. zachodził między seniorami a wasalami
a. umowa lenna
– określała obowiązki i prawa zarówno seniora jak i wasala
– senior zapewniał bezpieczeństwo, opiekę i oddawał ziemię w lenno
– wasal zobowiązany był do wierności, pomocy wojskowej, rady, zasiadania w sądach, okolicznościowych świadczeń materialnych
d. drabina feudalna
– najwyższy senior – suzeren
– zasada „wasal mojego wasala nie jest moim wasalem”

e. immunitet – przywilej zwalniający osoby lub określone terytoria:
– ze świadczeń materialnych – immunitet ekonomiczny
– spod jurysdykcji władcy – immunitet sądowy
3. Poddaństwo chłopów
a. stosunek poddańczy – stosunek między właścicielem ziemskim a ludnością chłopską
b. chłop pozbawiony prawa własności do posiadanej ziemi – w zamian za prawo do użytkowania uiszczał rentę feudalną
c. formy renty feudalnej:
– odrobkowa – pańszczyzna
– pieniężna – czynsz
– w naturze – część płodów rolnych
4. Wykształcenie się stanów społecznych
a. stan – zamknięta grupa społeczeństwa feudalnego o wyodrębnionej pozycji społeczno-prawnej
– przynależność do stanu wynikała z urodzenia
– każdy stan miał odrębny status prawny
– każdy stan podlegał odrębnemu sądownictwu stanowemu
b. cztery stany społeczeństwa feudalnego
– duchowny
– rycerski – później przekształcił się w szlachecki
– mieszczański
– chłopski
Zagadnienia
1. Frankowie – kim byli? Skąd się wzięli? Które tereny zamieszkali?
2. Merowingowie (Chlodwig I)
3. Karolingowie (majordomowie – kim byli; dlaczego zmiana dynastii; najważniejsi przedstawiciele dynastii; jak wykształcił się feudalizm)
4. Powstanie Państwa Kościelnego
5. Karol Wielki (reformy; koronacja – symboliczne znaczenie? dlaczego cesarz Bizancjum tej koronacji nie uznał od razu?: renesans karoliński – charakterystyka, przykłady)
6. Traktat w Verdun – 843 – założenia
Zagadnienia:

2. Orientacje polityczne w Polsce przed I wojną światową
a. orientacja prorosyjska – Roman Dmowski (Narodowa Demokracja) – należy walczyć u boku Rosji a dostaniemy autonomię

b. orientacja proaustriacka – Józef Piłsudski – należy wystąpić przeciw Rosji poprzez wywołanie powstania w Kongresówce

c. orientacja rewolucyjna – PPS „Lewica” i SDKPiL – robotnicy powinni wywołać rewolucję i przejąć władzę. Niepodległość jest niepotrzebna.

3. Polskie formacje zbrojne pomogły w międzynarodowym nagłośnieniu problemu.
SOJUSZ Z PAŃSTWAMI CENTRALNYMI:
-I Kompania Strzelców
-Legiony Polskie
-Centralny Komitet Obywatelski
-Polskie Siły Zbrojne (po Akcie 5 Listopada w Królestwie Polskim)
-Polska Organizacja Wojskowa
SOJUSZ Z ENTENTĄ
-Komitet Narodowy Polski
-Polska Brygada Strzelecka (później Dywizja Strzelców Polskich)
-Naczelny Komitet Wojskowy
-Legion Bajończyków
-Armia Polska
4. Sprawa polska w polityce wielkich mocarstw
a. W 1914 r. państwa zaborcze ogłosiły, że Polacy mają wstępować do ich armii.
b. Akt 5 listopada 1916
c. orędzie Wilsona 22 stycznia 1917 r.

c. komuniści w rewolucyjnej Rosji
d. pokój wersalski

Materiał dodatkowy – dla przypomnienia informacji o I wojnie światowej

3. Przeanalizuj wykres str. 188 podręcznika. Jaką rolę odegrało wprowadzenie płodozmianu i nawożenie gleby?
4. Czym była rewolucja przemysłowa? Jaką rolę odegrał James Watt w jej rozwoju?
5. Jakie zmiany nastąpiły w gospodarce? Czym był liberalizm gospodarczy?
Materiały pomocnicze i powtórzeniowe: