Najdawniejsze dzieje człowieka

SKĄD SIĘ WZIĄŁ CZŁOWIEK?
-do XIX w. teoria kreacjonizmu
-następnie teoria ewolucji Darwina

  1. Pochodzenie człowieka

ANTROPOGENEZA – pochodzenie człowieka. (dziedzina nauk przyrodniczych)

ANTROPOLOGIA – nauka zajmująca się badaniem różnych aspektów życia ludzi.

HISTORIA natomiast zajmuje się badaniem dziejów społeczności ludzkich.

Pierwsze społeczności tworzyły HOMINIDY( istoty człekokształtne).
-pionowa postawa ciała, budowa szkieletu, budowa i objętość czaszki, uzębienie

Co odróżnia człowieka od zwierzęcia?


D:\Dokumenty\Boud\PLO - RCKJO\Materiały do lekcji\Skany\homo sapiens.jpg
D:\Dokumenty\Boud\PLO - RCKJO\Materiały do lekcji\Skany\homo2.jpg
D:\Dokumenty\Boud\PLO - RCKJO\Materiały do lekcji\Skany\skan 1.jpg
Ilustracje pochodzą ze strony: https://slideplayer.pl/slide/836101/
Sposoby krzesania ognia
O życiu ludzi pierwotnych - Historia - Opracowania.pl
Źródło: https://staticopracowania.iplsc.com/opracowania_prod_static/images/185638/pierwsze_narz%C4%99dzia.jpg

Homo sapiens sapiens pojawił się ok. 200 rys. lat temu, w Afryce i „rozszedł się” po Ziemi.

2. Osiągnięcia epoki paleolitu:
-sztuka (np. malowidła naścienne w Lascaux we Francji)
-ludzie żyli w gromadach
-myślistwo, zbieractwo, łowienie ryb
-figurki gliniane, tzw. „prehistoryczne Wenus” lub „Wielka Matka”

Wenus paleolityczna i jej następczynie | Archeologia Żywa
Wenus z Willendorfu
Źródło: http://archeologia.com.pl/wp-content/uploads/wenus_9.jpg

Paleolit trwał do wybuchu rewolucji neolitycznej.

3. Rewolucja neolityczna
-ok. X – VIII tys. lat p.n.e
-przejście od koczowniczego trybu życia do osiadłego

DLACZEGO?
-zmiany klimatu (ocieplenie, koniec epoki lodowcowej, wymarcie zwierząt
-gromady się powiększały
-potrzeba wyżywienia ludzi
-potrzeba uniezależnienia się od warunków środowiska –> ukierunkowanie się na zakładanie osad
-potrzebne odpowiednie warunki naturalne –> Żyzny Półksiężyc
-rozwój rolnictwa oraz hodowli zwierząt

EUROPA POŁUDNIOWA - Moje artykuły - Artykuły - Strona geograficzna Dawida  Miary
Źródło: https://static.epodreczniki.pl/portal/f/res-minimized/RfdCz4HGo6td7/3/960/2VNxAB72BalLNYCD6jCDyl9HnHUN1rNc.png

Zaczęto nazywać to rewolucją, ponieważ konsekwencje zmian były bardzo duże.

Żyzny Półksiężyc – obszar o kształcie przypominającym półksiężyc, obejmujący niziny późniejszej Mezopotamii (doliny rzek Tygrys i Eufrat) od Zatoki Perskiej aż po Wybrzeże Morza Śródziemnego, oraz ziemie wschodniego krańca tego Morza od Syrii po Palestynę.

DOLINY WIELKICH RZEK – rzeki wylewają i użyźniają glebę:
-Nil – Egipt
-Eufrat i Tygrys – Mezopotamia
-Indus – Indie
-Jangcy i Huang He – Chiny

Ludzi łączy np. budowa kanałów irygacyjnych – powstaje hierarchia, musi być ktoś, kto dowodzi. Wykształca się warstwa kapłanów. Rozwój rzemiosła doprowadza do zróżnicowania majątkowego


Wynaleziono: koło garncarskie (ceramika jest sposobem badania kultur) –>rozwija się rzemiosło, tkactwo

PROTOMIASTA:
-Jerycho (Palestyna) – otoczone murem (wys. 5m) – biblijny mur Jerycha
-Çatalhöyük (Turcja) – brak ulic – mieszkańcy przemieszczali się po dachach.

4. Epoka brązu i żelaza
-opanowano umiejętność przetopu metali
-brąz (stop miedzi i cyny), później żelazo

PREZENTACJA SZTUKA i ARCHITEKTURA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *