Przekazy medialne

Zagadnienia do lekcji:
-elementy przekazu medialnego
-rzetelność przekazu medialnego
-zasady bezpiecznego odczytywania przekazów medialnych
-krytyczna analiza przekazu medialnego
-techniki medialnej perswazji i manipulacji

I. Zapoznaj się z treścią podręcznika s. 96 – 97. Zwróć uwagę, czym jest przekaz medialny i czy jest on obiektywną informacją. Zastanów się również, co zawiera przekaz medialny. Następnie w zeszycie zapisz notatkę:

  1. Przekaz medialny jest informacją, ale nie musi być faktem. Fakt to coś co wystąpiło w rzeczywistości. Przekaz medialny zawiera (wypisz elementy przekazu medialnego):



  2. Fake news – zmyślone lub niepełne i nierzetelne komunikaty, które wprowadzają ludzi w błąd.

II. Następnie przyjrzyj się schematowi zawartemu na s.98 – 99. Zastanów się kto jest nadawcą i odbiorcą każdego przekazu medialnego oraz w jaki sposób kształtowany jest przekaz (co można zrobić, żeby on trafił do odbiorców).

Zapisz dalszy ciąg notatki:

3. Przekaz medialny powstaje w momencie wyboru wydarzenia lub faktu do zaprezentowania, a kończy się przekazaniem wiadomości konkretnemu odbiorcy. Przekaz kierowany jest do targetu, czyli konkretnej grupy docelowej.

4. Nadawcą musi być osoba wiarygodna i wzbudzająca zaufanie. Na dobór treści wpływa:
-interes nadawcy
-stanowisko ustalone przez stację czy gazetę
-linia programowa redakcji (zasady przedstawiania komunikatów)

5. Przekaz kształtowany jest poprzez formę (powinien wzbudzać emocje, czy zawierać obrazowe przykłady). Zagrożeniem dla obiektywności przekazu są:
-oszczędności lub chęć większych zysków
-nacisk (np. polityczny, obyczajowy)

6. Techniki medialnej perswazji i manipulacji (wymień):




7. Jak rozpoznać prawdziwą informację?
-sprawdź źródło
-przeczytaj więcej
-sprawdź autorów
-sprawdź źródła na które się powołuje autor przekazu
-sprawdź datę
-uważaj na stronniczość – autora i swoją
-zapytaj ekspertów

Następnie odeślij notatkę przez Clasroom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *