Rzeczpospolita Obojga Narodów – narody i religie

Dziś dowiesz się jak kształtowała się struktura etniczna i religijna RON (Rzeczpospolitej Obojga Narodów) w XVI w.

Zapisz temat: Rzeczpospolita Obojga Narodów – narody i religie.

I. Lekcję rozpocznij od przeczytania materiału z podręcznika (s. 80 – 84).

II. Następnie obejrzyj poniższy film:

III. Stwórz notatkę lekcyjną według następujących wskazówek:

  1. Wyznania najchętniej przyjmowane przez dane grupy społeczeństwa polskiego:
Stan społecznyWyznanie
szlachta
mieszczanie
chłopikatolicyzm
(przepisz i uzupełnij tabelę)

2. Rzeczpospolita Obojga Narodów była państwem wielu kultur i narodów. Określana była jako„państwo bez stosów”, ponieważ… (co to znaczyło i dlaczego sformułowano takie stwierdzenie).

IV. Przeczytaj tekst źródłowy (s. 85) i zapisz kolejny punkt notatki, formułując wnioski:

3. W roku 1573 ogłoszono akt konfederacji warszawskiej, który… (uwzględnij, co wprowadziła konfederacja, jakie prawa gwarantowała, przed czym chroniła, użyj przy tym słowa „dysydenci” – musisz sprawdzić, kim oni byli).

V. Ciekawostka: Rzeczpospolita – państwo bez stosów? Czy w Polsce polowano na czarownice? Jeżeli masz chęć zapoznaj się z artykułem popularnonaukowym:
https://ciekawostkihistoryczne.pl/2019/06/20/czy-polska-naprawde-byla-krajem-bez-stosow/

VI. Po wykonaniu wszystkich poleceń proszę o odesłanie przez Classrooma zdjęcia notatki potwierdzającej realizację materiału.

VII. Na następnej lekcji zrobimy KARTKÓWKĘ, obejmującą materiał z trzech ostatnich lekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *