Dziś dowiesz się jak kształtowała się struktura etniczna i religijna RON (Rzeczpospolitej Obojga Narodów) w XVI w.
Zapisz temat: Rzeczpospolita Obojga Narodów – narody i religie.
I. Lekcję rozpocznij od przeczytania materiału z podręcznika (s. 80 – 84).
II. Następnie obejrzyj poniższy film:
III. Stwórz notatkę lekcyjną według następujących wskazówek:
- Wyznania najchętniej przyjmowane przez dane grupy społeczeństwa polskiego:
Stan społeczny | Wyznanie |
szlachta | |
mieszczanie | |
chłopi | katolicyzm |
2. Rzeczpospolita Obojga Narodów była państwem wielu kultur i narodów. Określana była jako„państwo bez stosów”, ponieważ… (co to znaczyło i dlaczego sformułowano takie stwierdzenie).
IV. Przeczytaj tekst źródłowy (s. 85) i zapisz kolejny punkt notatki, formułując wnioski:
3. W roku 1573 ogłoszono akt konfederacji warszawskiej, który… (uwzględnij, co wprowadziła konfederacja, jakie prawa gwarantowała, przed czym chroniła, użyj przy tym słowa „dysydenci” – musisz sprawdzić, kim oni byli).
V. Ciekawostka: Rzeczpospolita – państwo bez stosów? Czy w Polsce polowano na czarownice? Jeżeli masz chęć zapoznaj się z artykułem popularnonaukowym:
https://ciekawostkihistoryczne.pl/2019/06/20/czy-polska-naprawde-byla-krajem-bez-stosow/
VI. Po wykonaniu wszystkich poleceń proszę o odesłanie przez Classrooma zdjęcia notatki potwierdzającej realizację materiału.
VII. Na następnej lekcji zrobimy KARTKÓWKĘ, obejmującą materiał z trzech ostatnich lekcji.