Temat: Od monarchii konstytucyjnej do republiki
I. Przypomnij sobie, dlaczego doszło do wybuchu rewolucji w 1789 r.? Jakie wydarzenia doprowadziły do wybuchu rewolucji? Kiedy rozpoczęła się rewolucja francuska?
II. Przeczytaj z podręcznika podrozdziały „Prześladowania Kościoła”, „Francja monarchią konstytucyjną”, „Wojna z Austrią i Prusami” (s. 172 – 174). Zwróć uwagę na zmiany ustrojowe zawarte w konstytucji z 1791 r. Kim był Maksymilian Robespierre?
IV. Zastanów się, dlaczego i kiedy doszło do wybuchu wojny z Austrią i Prusami.
V. Przyjrzyj się ilustracjom (s. 175). Pomyśl, w jaki sposób obraz może być wykorzystany jako metoda walki pomiędzy przedstawicielami różnych poglądów. W jaki sposób ilustratorzy starali się „zohydzić” przeciwnika?
VI. Przeczytaj podrozdziały „ Francja republiką”, „Walka z wrogami republiki”, „Wielki terror”, „Co zmieniła rewolucja francuska?” (s. 176 – 178). Zwróć uwagę na to w jaki sposób Francja stała się republiką i co działo się po zgilotynowaniu Ludwika XVI. Dlaczego inne państwa wystąpiły przeciw Fracji? Dlaczego doszło do Powstania w Wandei?
Jeżeli jesteś zainteresowany tematem możesz dodatkowo przeczytać artykuł o żonie Ludwika XVI – Marii Antoninie: https://przekroj.pl/nauka/hejt-na-marie-antonine-adam-weglowski
VII. Kto przejął władzę w republice? Kim byli jakobini? W jaki sposób walczyli z przeciwnikami rewolucji? Wymień zmiany spowodowane przez rewolucję francuską.
VIII. Zapisz notatkę w zeszycie.
Etapy rewolucji francuskiej (1789 – 1794)
IX. Praca domowa.
Odpowiedz w dwóch zdaniach, co to znaczy że „Rewolucja pożera własne dzieci”?
Praca dodatkowa – dla zainteresowanych: W jaki sposób wydarzenia rewolucji francuskiej wpłynęły na ukształtowanie się jej symboli narodowych? Do jakich innych wydarzeń historycznych nawiązują oficjalne i nieoficjalne symbole narodowe Francji?
Możesz posłużyć się poniższą prezentacją.