I. Czytamy lekcję z podręcznika s. 144 – 150 .
II. Następnie oglądamy:
III. Zapisujemy notatkę do zeszytów.
T: Oświecenie w Europie
- Stary ład – porządkował funkcjonowanie państw europejskich w XVIII w.
- monarchia absolutna
- Kościół
- uprzywilejowanie stanów szlacheckich i duchownych
- mieszczanie w XVIII w. zaczęli krytykować stary ład
- Wynalazki w XVIII w.
- Benjamin Franklin – piorunochron
- James Watt – maszyna parowa
- bracia Montgolfier – balon
- Antoine Lavoisier – dokonał analizy składu chemicznego powietrza
- wynaleziono również termometr (Fahrenheit, Celsjusz), karabin maszynowy, szczepionkę przeciw ospie prawdziwej (Jenner), napisano pierwszą encyklopedię (Denis Diderot)23
- Oświecenie to prąd umysłowy zmierzający do zorganizowania społeczeństwa i państwa w sposób racjonalny
RACJONALIZM – rozumowe i logiczne podejście do świata i poznania (teoria głoszona przez Kartezjusza „myślę, więc jestem”) – to podstawa Oświecenia
4.Główni filozofowie Oświecenia
- Jean Jacques Rousseau – głosił ideę umowy społecznej ( przeciwnik absolutyzmu, uważał że państwo powinno chronić prawa i obowiązki obywateli oraz zrównać je)
- Monteskiusz – proponował trójpodział władzy (ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza)
- inni: John Locke, Immanuel Kant, Wolter
5.Klasycyzm – styl nawiązujący do osiągnięć starożytnych Greków i Rzymian, panował w okresie Oświecenia